Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskning om pedagogisk praktik

Forskning om pedagogisk praktik, Research on Educational Practice - REP

Forskningsgruppen är organiserad i det uttalade syftet att stödja och bidra med högkvalitativ internationell forskning, vilket betyder att vi producerar texter på engelska. Texter vi tar upp till granskning förutsätts även de vara författade på engelska.

Den forskning som produceras och tas upp till granskning i forskningsgruppen betraktar utbildningsinstanser såsom grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet som sociala, kulturella och därmed politiska institutioner, som succesivt vuxit fram och förändrats över tid. Även den forskning som behandlas i gruppen har detta som en av sina utgångspunkter. Det betyder dock inte att den forskning som produceras eller tas upp till granskning behöver ha utbildning som institutionell och politisk verksamhet som fokus, men väl att detta finns med som inramning av det ämne som behandlas.

Den forskning som är aktuell för gruppen är forskning inriktad mot pedagogisk praktik. Det kan innebära forskning om skola och gymnasieskola, men också om högskola och universitet. Vi håller öppet för teoretisk såväl som empirisk forskning, likaså för forskning som genomförs utifrån olika metodologiska traditioner. Forskargruppens medlemmar känner sig dock oftast hemma i etnografiskt inriktade studier.

Forskargruppens fasta medlemmar:

Gruppens medlemmar arbetar vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet.

  • Peter Erlandson, docent, sammankallande
  • Catarina Player-Koro, lektor, vice sammankallande
  • Lisa-Asp Onsjö, docent
  • Eva Reimers, professor
  • Ola Strandler, lektor
  • Martin Harling, lektor
  • Malin Brännström, doktorand
  • Mattias Börjesson, lektor
  • Mikael R. Karlsson, doktorand, sekreterare
  • Anne Kjellsdotter, doktorand
  • Linnea Rosengren, doktorand
  • Nina Emilsson, doktorand
     
Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2019-09-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?