Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att utveckla summativ bedömarkompetens:

En longitudinell studie av språklärarstudenter och nyexaminerade språklärare

Ett av de viktigaste ansvarsområdena för lärare är bedömningen av eleverna. Av särskild vikt är olika summativa bedömningar (t ex i form av sammanfattande omdömen eller betyg), eftersom de får så stora konsekvenser för elevers fortsatta utbildnings- och yrkesval.

Rapporter från både Sverige och Finland samt övriga Europa visar brister i vad vi kallar bedömningskompetens, det vill säga lärares förståelse och förmåga att bedöma elever på ett korrekt och reliabelt sätt, där hänsyn tas till de faktorer som ligger till grund för välgrundade och rättvisa bedömningar.

Syfte

Syftet med projektet är kartlägga lärarstudenters summativa bedömningskompeten och analysera situationen i relation till utbildningen och verksamheten. Syftet är även att undersöka vad som sedan sker med dessa kunskaper och kompetenser under det första året som yrkesverksamma lärare och vad nyexaminerade lärare efterfrågar i olika skolmiljöer. Vad anser lärarstudenter om sin utveckling av teoretiska och praktiska kunskaper under utbildningen samt under det första yrkesverksamma året? Vilka är de aspekter i de autentiska bedömningssituationer under det första året i lärarprofessionen som påverkar och förändrar deras praktik?

Genomförande

Studien är både kvalitativ och kvantitativ till sin karaktär och avser söka svar på ovan nämnda frågor genom dokumentanalys av lärosätenas kurs- och undervisningsplaner samt empiriska data bestående av enkätresultat och djupintervjuer med blivande ämneslärare i språk. Samma personer kommer sedan att följas under deras första år som lärare med uppföljande enkäter och djupintervjuer.

Genom en jämförelse av svaren från studenterna vid två olika tillfällen, hoppas vi både beskriva de nyexaminerades utveckling och progression från lärarutbildning till lärarprofession, analysera orsaker till olika ställningstaganden och praktik samt föreslå åtgärder som kan förbättra lärarutbildningen.
 

Kontakt projektet

Anne Dragemark Oscarson
Projektledare
anne.dragemark@ped.gu.se

Medverkande i projektet

Anne Dragemark Oscarson, Göteborgs universitet
Ali Yildirim, Göteborgs universitet
Raili Hildén, Helsingfors universitet
Birgitta Fröjdendahl, Stockholms universitet

Finansiär

Vetenskapsrådet

Period 2019-2021

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2018-11-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?