Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Att skärpa den etiska blicken och rösten

En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter.

Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligast uttryckta mål samtidigt som forskning beskrivit undervisningen som reaktiv och oplanerad där verktyg för arbetet saknas. Projektet syftar därför till att med lärare planera och undersöka i vilken utsträckning och under vilka förutsättningar en i samverkan utformad skönlitteraturbaserad etikundervisning kan utveckla 14-åringars etiska förmåga samt vilka svårigheter som kan identifieras.

Forskningsfrågor

Forskningsfrågorna rör:

  • elevers utveckling av etisk förmåga,
  • skillnader mellan klasser relaterade till undervisningsmodell och genomförande av den,
  • lärares insikter under arbetet,
  • samt vad som kan gynna/begränsa utveckling av etisk förmåga.

Genomförande

Sex skolor/klasser deltar: tre med en litteraturbaserad etikundervisningsmodell (LitEtUnd), tre med sin ordinarie etikundervisning (OrdEtUnd).

Elevunderlaget varierar parvis (LitEtUnd+OrdEtUnd) avseende SES och utländsk bakgrund. I utvecklingsfasen genomförs fem lärarseminarier där LitEtUnd förfinas. I början och slutet av genomförandet (1 läsår), testas elevernas etiska förmåga (6 klasser). Nio insatser med text, undervisning,
gruppsamtal och uppföljning (=modellen) ljudinspelas. Materialet analyseras utifrån en förståelse av etisk förmåga som mångdimensionell. Lärare intervjuas. Insikter över tid om möjligheter/svårigheter dokumenteras. Variationer mellan klasser och lärare i genomförandet med betydelse för utveckling studeras. Lärarna deltar i analys och rapportering. Internationella forskare bidrar.
 

Kontakt projektet

Christina Osbeck, forskningsledare

christina.osbeck@gu.se

Medverkande projektet

Christina Osbeck
Olof Franck
David Lifmark
Annika Lilja
Anna Lyngfelt
Karin Sporre, Umeå universitet

Finansiär

Skolforskningsinstitutet

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2018-10-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?