Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Lärande och undervisning i institutionella miljöer – förskola, skola och högskola – relaterade till specifika innehåll är vårt gemensamma fokus.

Forskningsmiljöns arbete grundar sig på fyra decenniers forskning kring lärande och utvecklingen av den fenomenografiska forskningsansatsen och dess teoretiska utveckling – variationsteorin (se Marton & Booth, 1997; Marton & Tsui, 2004).

I forskningsmiljön arbetar vi med frågor kring hur man kan förbättra möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll. Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang och relativt det man vill åstadkomma är det som vi intresserar oss för.

Forskningsansatsen har uppmärksammats mycket inom både akademin och lärarprofessionen, både nationellt och internationellt.

Kontakt Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Angelika Kullberg
E-post: angelika.kullberg@ped.gu.se
Telefon: 031-786 2067

Forskare

Forskare från flera olika instituitoner och fakulteter tillhör forskningsmiljön.

Airi Rovio-Johansson
Angelika Kullberg
Anna-Lena Ekdahl
Anna Backman
Anne-Marie Cederqvist
Annmarie von Otter
Camilla Björklund
Cecilia Kilhamn
Clare Lindström
Ference. Marton
Hanan Innabi
Helene Bergentoft
Henrik Hansson
Ilse Hakvoort
Jan Landstrom
Jenny Svanteson
Joakim Magnusson
Johan Häggstrom
Johanna Lönngren
Jonas Emanuelsson
Kristoffer Larsson
Lena Knutsson
Maria Reis
Marlene Sjöberg
Pernilla Ahlstrand
Pernilla Mårtensson
Peter Fredriksson
Ragnhild Vikstrom
Shirley Booth
Susanne Johansson
Tuula Maunula
Ulf Ryberg
Ulla Runesson
Åke Ingerman

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2018-10-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?