Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Lärande och undervisning i institutionella miljöer – förskola, skola och högskola – relaterade till specifika innehåll är vårt gemensamma fokus.

Forskningsmiljöns arbete grundar sig på fyra decenniers forskning kring lärande och utvecklingen av den fenomenografiska forskningsansatsen och dess teoretiska utveckling – variationsteorin (se Marton & Booth, 1997; Marton & Tsui, 2004).

I forskningsmiljön arbetar vi med frågor kring hur man kan förbättra möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll. Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang och relativt det man vill åstadkomma är det som vi intresserar oss för.

Forskningsansatsen har uppmärksammats mycket inom både akademin och lärarprofessionen, både nationellt och internationellt.

Aktuella projekt

Forskningsledare i miljön:

Forskare från miljön deltar även i:

  • Undersökning av interaktiv naturvetenskaplig utbildning på universitetsnivå: En kombination av variationsteori och socialsemiotik avseende disciplinära representationer och semiotiska resurser. (2016-2020)
     

 

Kontakt Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Angelika Kullberg
E-post: angelika.kullberg@ped.gu.se
Telefon: 031-786 2067

Forskare

Forskare från flera olika instituitoner och fakulteter tillhör forskningsmiljön.

Airi Rovio-Johansson (extern)
Angelika Kullberg
Anna-Lena Ekdahl (extern, doktorand)
Anna Backman (IPKL, doktorand)
Anne-Marie Cederqvist (doktorand)
Annmarie von Otter
Camilla Björklund (IPKL)
Clare Lindström (extern, doktorand)
Ference Marton
Hanan Innabi
Henrik Hansson (extern, doktorand)
Jenny Svanteson (doktorand)
Joakim Magnusson
Jonas Emanuelsson
Kristoffer Larsson
Lena Knutsson
Maria Reis (IPKL)
Marlene Sjöberg (doktorand)
Pernilla Ahlstrand (extern)
Peter Fredriksson 
Tuula Maunula (extern)
Ulf Ryberg (doktorand)
Ulla Runesson Kempe (extern)
Åke Ingerman

Mer om forskning

på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2019-03-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?