Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Olof Franck

Professor

Olof Franck
Professor
olof.franck@gu.se
+46 31 786 2011

Room number: B3 359
Postal Address: Box 300, 40530 Göteborg
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies (More Information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: +46 31 786 2244
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

About Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik. Sedan 2013 är jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP).

Undervisningsintressen

Jag är särskilt intresserad av frågor där de samhällsorienterande ämnenas didaktik, i synnerhet religions- och etikdidaktiska perspektiv, aktualiseras och står i centrum. Efter nära tjugo år som lärare i gymnasieskolan, mestadels som lektor i filosofi och religionskunskap, och genom uppdrag som ämnesexpert vid Skolverkets arbete med Lgr11, Lgy11 och Gymnasiesärskolans reform (2013), har intresset för att utveckla relevanta ämnesdidaktiska perspektiv i t ex författande av läromedel, i praktisk undervisning och i arrangerande av kompetensutveckling för lärare i relation till nya kurs- och ämnesplaner vuxit sig starkt. Jag är också engagerad i den grupp vid IDPP som på Skolverkets uppdrag arbetar med att utforma nationella prov i religionskunskap för åk 6 och 9, vilket kan ses som ytterligare en faktor som stärker och är uttryck för nämnda intresse.

Jag undervisar på kurser och handleder arbeten som relaterar till dessa undervisningsintressen.

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen sammanfaller till stor del med mina undervisningsintressen. Inte minst frågor som rör religion, etik, genus, sexualitet och etnicitet i relation till utbildning och pedagogik hör till dessa intressen. Under senare år har också intresset för forskningsperspektiv knutna till Utbildning för hållbar utveckling (ESD) vuxit sig starkt.

Jag är också och inte minst intresserad av kunskapsteoretiska och ontologiska frågor som aktualiseras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Begreppet literacy är en av flera ingångar till detta intresseområde.

Under 2015 – 2017 är jag engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Vad kan man lära sig i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola (Dnr 2014-2030).

Under 2015 avslutas det av Sveriges läromedelsförfattares förening finansierade projektet Etisk litteracitet – en fråga om kunskap? En studie av hur etik och etiska frågor framställs i några läromedel för religionskunskap på grundskolan med särskild hänsyn till ny kursplan i religionskunskap (Lgr11).
 

Latest publications

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Chapter in book 2020
Chapter in book

Att vänta i ett allvar - om existens, mening och berättande
Olof Franck
Religion och livsfrågor, Magazine article 2020
Magazine article

Ethics Education in Democratic Pluralist Contexts
Olof Franck
Educational Theory Special Issue: Education and Risk (Wiley), Journal article 2020
Journal article

Respekt och förståelse i religionsundervisningen, Religion och livsfrågor 1/2020
Olof Franck, Malin Löfstedt
ISSN 0347-2159, Editorial letter 2020
Editorial letter

Etik i SO-undervisningen
Olof Franck
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red: Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Magazine article 2020
Magazine article

Etik i So-undervisningen - möjligheter och utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Editorial letter 2020
Editorial letter

Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter. Jubileumsbok Föreningen Lärare i Religionskunskap
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok - Föreningen Lärare i Religionskunskap, Journal issue 2019
Journal issue

Förord till Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok & Jubileumsbok 2019. Religionskunskapsämnet i fokus – utmaningar och möjligheter. Föreningen Lärare i Religionskunskap, Editorial letter 2019
Editorial letter

Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1 - 3. Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A. (red.), Lund, Gleerups, Chapter in book 2019
Chapter in book

Showing 1 - 10 of 155

2020

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Chapter in book 2020
Chapter in book

Att vänta i ett allvar - om existens, mening och berättande
Olof Franck
Religion och livsfrågor, Magazine article 2020
Magazine article

Ethics Education in Democratic Pluralist Contexts
Olof Franck
Educational Theory Special Issue: Education and Risk (Wiley), Journal article 2020
Journal article

Respekt och förståelse i religionsundervisningen, Religion och livsfrågor 1/2020
Olof Franck, Malin Löfstedt
ISSN 0347-2159, Editorial letter 2020
Editorial letter

Etik i SO-undervisningen
Olof Franck
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red: Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Magazine article 2020
Magazine article

Etik i So-undervisningen - möjligheter och utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Editorial letter 2020
Editorial letter

2019

Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter. Jubileumsbok Föreningen Lärare i Religionskunskap
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok - Föreningen Lärare i Religionskunskap, Journal issue 2019
Journal issue

Förord till Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok & Jubileumsbok 2019. Religionskunskapsämnet i fokus – utmaningar och möjligheter. Föreningen Lärare i Religionskunskap, Editorial letter 2019
Editorial letter

Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1 - 3. Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A. (red.), Lund, Gleerups, Chapter in book 2019
Chapter in book

Showing 1 - 10 of 155

Page Manager: Johanna Gunnarsson|Last update: 9/4/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?