Till startsida
Sitemap
To content Read more about how we use cookies on gu.se

Olof Franck

Senior lecturer

Olof Franck
Senior lecturer
olof.franck@gu.se
+46 31 786 2011

Room number: B3 359
Postal Address: Box 300, 40530 Göteborg
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies (More Information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: +46 31 786 2244
Visiting Address: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

About Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik. Sedan 2013 är jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP).

Undervisningsintressen

Jag är särskilt intresserad av frågor där de samhällsorienterande ämnenas didaktik, i synnerhet religions- och etikdidaktiska perspektiv, aktualiseras och står i centrum. Efter nära tjugo år som lärare i gymnasieskolan, mestadels som lektor i filosofi och religionskunskap, och genom uppdrag som ämnesexpert vid Skolverkets arbete med Lgr11, Lgy11 och Gymnasiesärskolans reform (2013), har intresset för att utveckla relevanta ämnesdidaktiska perspektiv i t ex författande av läromedel, i praktisk undervisning och i arrangerande av kompetensutveckling för lärare i relation till nya kurs- och ämnesplaner vuxit sig starkt. Jag är också engagerad i den grupp vid IDPP som på Skolverkets uppdrag arbetar med att utforma nationella prov i religionskunskap för åk 6 och 9, vilket kan ses som ytterligare en faktor som stärker och är uttryck för nämnda intresse.

Jag undervisar på kurser och handleder arbeten som relaterar till dessa undervisningsintressen.

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen sammanfaller till stor del med mina undervisningsintressen. Inte minst frågor som rör religion, etik, genus, sexualitet och etnicitet i relation till utbildning och pedagogik hör till dessa intressen. Under senare år har också intresset för forskningsperspektiv knutna till Utbildning för hållbar utveckling (ESD) vuxit sig starkt.

Jag är också och inte minst intresserad av kunskapsteoretiska och ontologiska frågor som aktualiseras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Begreppet literacy är en av flera ingångar till detta intresseområde.

Under 2015 – 2017 är jag engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Vad kan man lära sig i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola (Dnr 2014-2030).

Under 2015 avslutas det av Sveriges läromedelsförfattares förening finansierade projektet Etisk litteracitet – en fråga om kunskap? En studie av hur etik och etiska frågor framställs i några läromedel för religionskunskap på grundskolan med särskild hänsyn till ny kursplan i religionskunskap (Lgr11).
 

Latest publications

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Conference contribution 2019
Conference contribution

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Conference contribution 2019
Conference contribution

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Chapter in book 2019
Chapter in book

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Edited book 2019
Edited book

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Editorial letter 2018
Editorial letter

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Conference contribution 2018
Conference contribution

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Chapter in book 2018
Chapter in book

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Conference contribution 2018
Conference contribution

Showing 1 - 10 of 140

2019

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Conference contribution 2019
Conference contribution

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Conference contribution 2019
Conference contribution

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Chapter in book 2019
Chapter in book

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Edited book 2019
Edited book

2018

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Editorial letter 2018
Editorial letter

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Conference contribution 2018
Conference contribution

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Chapter in book 2018
Chapter in book

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Conference contribution 2018
Conference contribution

Showing 1 - 10 of 140

Page Manager: Johanna Gunnarsson|Last update: 9/4/2012
Share:

The University of Gothenburg uses cookies to provide you with the best possible user experience. By continuing on this website, you approve of our use of cookies.  What are cookies?