Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny ämnesdidaktisk forskarskola öppnar för ansökan

Nyhet: 2019-06-12

Genom klassrumsstudier avser forskarskolan att undersöka undervisning för grundskolans mellanår. Fokus ligger på skärningsfältet mellan aktuella samhällsutmaningar och centralt skolämnesinnehåll, med tyngd på hållbar utveckling.

I 2018 års utdelning från Vetenskapsrådet inom utbildningsvetenskap tilldelades forskarskolan En ämnesdidaktisk forskarskola om hållbar utveckling och klassrumsundervisning i mellanårens svenska, samhällsorienterande och naturorienterande ämnen knappt 12 mnkr över en fyraårsperiod.

Rötter i en annan tid

Forskarskolans inriktning motiveras av mötet mellan hållbarhetsutmaningar i dagens samhälle och en skola som bygger på en utbildningslogik med rötter i en annan tid. Därför är det oklart om dagens skola och undervisningsorganisation svarar upp emot kraven att utveckla relevanta kunskaper och kompetenser. Det framgår även av den övergripande fråga som forskarskolan avser att bidra till kunskap om:
”I vilken mån och på vilka sätt förmår ämnesundervisning utveckla relevanta kunskaper hos unga för att kunna bidra till hållbar samhällelig utveckling?”
Forskarskolan är ett samarbete mellan de samhällsorienterande, naturorienterande och svenskdidaktiska forskarmiljöerna vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP, vid Göteborgs universitet och forskningsmiljön Research on Subject-specific Education (ROSE), vid Karlstad universitet. På så sätt finns sammantaget mycket stark ämnesdidaktisk kompetens samlad i forskarskolan.

För lite uppmärksamhet

Åke Ingerman, professor i ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik vid IDPP, var huvudsökande i ansökan till Vetenskapsrådet och är forskarskolans vetenskapliga ledare:
– Det är en väldigt spännande sammansättning av tematiker i forskarskolan. Samtidigt som den utvecklar konkret undervisning utmanar den oss som forskare vilket bidrar till en gemensam utveckling av ämnesdidaktik inom olika områden. Det gemensamma fokuset på hur hållbarhet kan ta sig uttryck i ämnesundervisning är både oerhört viktigt för samhället och anknyter till ett av GU:s styrkeområden generellt. Att arbeta i grundskolans mellanår känns extra meningsfullt, de är formativa på så många sätt och något som forskningen ägnat för lite uppmärksamhet.

Studierna siktar mot licentiatexamen, bedrivs på halvfart och riktar sig till studerande vid Göteborgs och Karlstads universitet.

Sista ansökningsdag är 31 augusti 2019. Preliminär start för antagna licentiander är januari 2020.

Läs mer om den nya forskarskolan

 

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?