Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Internationell workshop med tema hållbar utveckling och lärarutbildning

Nyhet: 2018-08-28

Den 9-12 augusti samlades deltagare från Sverige, Norge och Sydafrika på Pedagogen för att utbyta erfarenheter och främja ett framtida samarbete mellan lärarutbildningar i de olika länderna. Temat var hållbar utveckling inom lärarutbildning med inriktning mot naturvetenskap och teknik.

Programmet inleddes med föreläsningar av professor Arjen Wals från Wageningen universitet och gästprofessor på Göteborgs universitet samt professor Kirsti Klette från Oslo universitet. Därefter diskuterade deltagarna hållbar utveckling ur olika perspektiv. Ett seminarium hade fokus på lärarutbildningens innehåll i naturvetenskap och teknik medan ett annat handlade om hållbar utveckling inom utbildning och forskning. Dagarna finansierades med stöd från Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond.

Deltagare workshop 9-12 augustiNågra av deltagarna. Foto: Frank Bach

Frågor till intiativtagarna

Maria Svensson och Miranda Rocksén på institutionen för didaktik och pedagogisk profession var några av initiativtagarna för 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Research Collaboration in Science and Technology Teacher Education in The Anthropocene.

Hur kommer det sig att ni anordnade denna workshop?
- Samarbetet startade för två år sedan då vi gjorde en projektansökan med forskare från tre universitet i Sverige och tre universitet i Sydafrika. Under det arbetet formades idén att träffas för en workshop. Vi skissade på ett övergripande tema och bjöd in ett antal forskare att bidra till programmet. Temat kring hållbarhet är högst aktuellt i våra lärarutbildningar med inriktning mot undervisning i naturvetenskap och teknik. Det internationella samarbetet möjliggör både nya perspektiv på vår verksamhet och forskningsmöjligheter, säger Miranda Rocksén

Vad är de viktigaste lärdomarna och hur kommer ni att arbeta vidare?
- På en internationell konferens i slutet på förra veckan presenterade vi resultaten av vårt arbete och några av de lärdomar vi har gjort. Våra diskussioner, liksom jämförande studier, visar på många likheter mellan olika länders lärarutbildningar, men också att det finns svaga punkter som vi delar. Med utgångspunkt i detta vill vi nu gå vidare med att undersöka hur hållbarhetsfrågor ingår i våra utbildningar. Vilka likheter och skillnader finns mellan våra länder när de gäller detta? Vilka möjligheter får lärarstudenterna att koppla ihop teori med praktik och att verkligen bli bra på att fokusera vad eleverna lär sig just på detta område, säger Maria Svensson.
 

AV:

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?