Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Asiatiskt intresse för hur Sverige utvecklar lärarkompetens

Nyhet: 2015-09-07

Hong Kong, Kina och nu Singapore. Intresset för svensk skola från några av världens bästa skolor fortgår. 7-8 september gästas Göteborgs universitet och stadens skolor av en delegation från Singapores utbildningsministerium. En erkänt framgångsrik svensk modell för utveckling av lärarkompetens lockar.

Intresset för forskarkunnandet om Learning Studies vid Göteborgs universitet är stort. På bilden delegationen från Singapore ihop med de svenska värdarna. Längst t v Angelika Kullberg.

Debatten om ifall och i så fall hur den svenska skolan brister i kvalitet pågår oförtrutet i Sverige. Omvärldens syn på svensk skola kan emellanåt gå på tvärs mot detta, även i länder som ligger i topp i de internationella PISA-mätningarna.

Analyserar lektioner

Ett exempel är intresset för hur svensk skola arbetar med så kallade Learning Studies, där flera lärare arbetar tillsammans med att planera, genomföra och analysera en lektion i taget. Syftet är att förbättra elevernas lärande om något specifikt, genom att lärarna får förståelse om aspekter som kan vara viktiga för elevers kunskapsutveckling
I Sverige har Learning Studies under de senaste åren fått allt större spridning, inte minst inom ramen för regeringens matematiksatsning, där skolorna antingen har satsat just på Learning Studies eller på IKT, informations- och kommunikationsteknik. Forskning kring Learning Studies har framgångsrikt pågått under många år vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
Metoden är en vidareutveckling som professor Ference Marton vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession gjort av Lesson Study. Den senare är en utbredd och etablerad lärarfortbildningsmetod bland annat i Japan.

Goda resultat

- Lärarna får arbeta med kärnan i deras profession, de får möjlighet att tillsammans skapa bättre möjligheter för eleverna att lära. Genom att använda en teori om lärande får lärarna ett verktyg för att göra detta. Intresset för att delta i Learning Studies är mycket stort bland Sveriges lärare. Anmärkningsvärt goda resultat har uppnåtts, säger Angelika Kullberg, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
– Det är intressant att man kommer hit just från de länder som är bäst på PISA och andra liknande internationella jämförelser, som Kina och Hong Kong, för att ta del av utvecklingslinjer i den svenska skolan och lära om och från oss, säger Angelika Kullberg.

För mer information, kontakta Angelika Kullberg, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, angelika.kullberg@ped.gu.se tel: 0709-942758

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Nyheter IDPP

  • Får medel för utsläppsreducerande åtgärder

    [2018-01-22] Hallå där Helena Pedersen, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av dem som får tilldelning av medel ur Göteborgs universitets interna klimatfond för utsläppsreducerande åtgärder under 2018.

  • Konferens om etisk kompetens som innehåll i skolundervisningen

    [2017-12-11] Hallå där Christina Osbeck, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och ansvarig när konferensen "What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence" genomförs på Pedagogen 11-13 december.

  • Förändrat värdesystem i kölvattnet av skolreformer

    [2017-12-06] Förstelärarreformen från 2013 kan ses som ett indirekt svar på debatten om svensk skolas sjunkande resultat. En studie vid Göteborgs universitet pekar nu på ett lärarmissnöje över att reformen lett till en mer hierarkisk lärarkår. Dessutom innebär reformen att de tidigare huvudlärarna, som fick sin position legitimerad av kollegorna, ersatts av förstelärare som främst ses som skolledningens förlängda arm.

  • Sätter fokus på utbildning, hållbar utveckling och internationellt bistånd

    [2017-12-04] Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Beniamin Knutsson, verksam vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i ämnesdidaktik.

  • Nytt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling

    [2017-11-28] I höst startar ett nytt och internationellt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling vid Göteborgs universitet. Programmet fokuserar på hur just utbildning kan bli ett effektivt verktyg för en mer hållbar utveckling.

  • Mer lärarfokus på "hur" än "vad" eleverna redovisar i det multimodala skolarbetet

    [2017-11-20] Att förena multimodalt språk- och kunskapsutvecklande textarbete med bedömning innebär såväl möjligheter som svårigheter i skolundervisningen. Det visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Mission: Rädda världen!

    [2017-11-16] - Det är människor med högst utbildning som står för mest miljöförstöring, påpekar Arjen Wals, gästprofessor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession i ett reportage i senaste GU Journalen.

  • Undersöker hur lärare använder sociala medier

    [2017-11-15] Hallå Annika Lantz-Andersson och Mona Lundin, båda vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som för Skolverkets räkning gjort en populärvetenskaplig forskningsbevakning om sociala medier som en arena för lärares fortbildning.

  • Hög kvalitet på grundlärarutbildningen i Göteborg

    [2017-11-13] Göteborgs universitet får betyget hög kvalitet för Grundlärarprogrammets inriktning årskurs 4-6 i Universitetskanslerämbetets, UKÄs, pilotutvärdering av åtta lärarutbildningar i Sverige. Därmed är den aktuella inriktningen färdigutvärderad och utvärderas inte igen i den ordinarie utbildningsutvärderingen i mars 2018.

  • 34 miljoner från Vetenskapsrådet till utbildningsvetenskap

    [2017-11-01] Två forskarskolor och två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har tilldelats drygt 34 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap.

Fler nyheter

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-01-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?