Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter IDPP

  • Grundlärarstudenter på givande utbyte i USA

    [2018-02-12] Nya perspektiv, större säkerhet i lärarrollen och tacksamhet för utbildningen i Sverige. Men också vänner för livet, lite hemlängtan och erfarenhet av att bo på ett campus. Möt grundlärarstudenterna som förra terminen valde att studera en termin i Texas, USA.

  • Mässor och konferenser centrala när agendan sätts för skolans digitalisering

    [2018-02-08] Konferenser, skolmässor och sociala medier beskrivs ofta som viktiga och demokratiska mötesplatser för skolan och för lärare. Enligt den bilden kan lärare där göra sina röster hörda, lyfta fram och diskutera relevanta pedagogiska frågor och dela framgångsrika undervisningskoncept och metoder. I en studie från Göteborgs universitet framställs en helt annan bild.

  • Skolmatematiken behandlas mer komplext när elevernas inspel tas tillvara

    [2018-02-06] Ibland ställer elever frågor som kan förändra inriktningen på en lektion. I det läget behöver läraren snabbt ta beslut ifall elevinspelet ska följas upp eller om det är bäst att hålla sig till den ursprungliga lektionsplanen. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar att ämnesinnehållet blir mer komplext behandlat när elevinspelen utforskas.

  • Får medel för utsläppsreducerande åtgärder

    [2018-01-22] Hallå där Helena Pedersen, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av dem som får tilldelning av medel ur Göteborgs universitets interna klimatfond för utsläppsreducerande åtgärder under 2018.

  • Konferens om etisk kompetens som innehåll i skolundervisningen

    [2017-12-11] Hallå där Christina Osbeck, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och ansvarig när konferensen "What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence" genomförs på Pedagogen 11-13 december.

  • Förändrat värdesystem i kölvattnet av skolreformer

    [2017-12-06] Förstelärarreformen från 2013 kan ses som ett indirekt svar på debatten om svensk skolas sjunkande resultat. En studie vid Göteborgs universitet pekar nu på ett lärarmissnöje över att reformen lett till en mer hierarkisk lärarkår. Dessutom innebär reformen att de tidigare huvudlärarna, som fick sin position legitimerad av kollegorna, ersatts av förstelärare som främst ses som skolledningens förlängda arm.

  • Sätter fokus på utbildning, hållbar utveckling och internationellt bistånd

    [2017-12-04] Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Beniamin Knutsson, verksam vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i ämnesdidaktik.

  • Nytt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling

    [2017-11-28] I höst startar ett nytt och internationellt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling vid Göteborgs universitet. Programmet fokuserar på hur just utbildning kan bli ett effektivt verktyg för en mer hållbar utveckling.

  • Mer lärarfokus på "hur" än "vad" eleverna redovisar i det multimodala skolarbetet

    [2017-11-20] Att förena multimodalt språk- och kunskapsutvecklande textarbete med bedömning innebär såväl möjligheter som svårigheter i skolundervisningen. Det visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Mission: Rädda världen!

    [2017-11-16] - Det är människor med högst utbildning som står för mest miljöförstöring, påpekar Arjen Wals, gästprofessor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession i ett reportage i senaste GU Journalen.

Fler nyheter

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-01-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?