Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter IDPP

  • Konferens om etisk kompetens som innehåll i skolundervisningen

    [2017-12-11] Hallå där Christina Osbeck, docent vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och ansvarig när konferensen "What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence" genomförs på Pedagogen 11-13 december.

  • Förändrat värdesystem i kölvattnet av skolreformer

    [2017-12-06] Förstelärarreformen från 2013 kan ses som ett indirekt svar på debatten om svensk skolas sjunkande resultat. En studie vid Göteborgs universitet pekar nu på ett lärarmissnöje över att reformen lett till en mer hierarkisk lärarkår. Dessutom innebär reformen att de tidigare huvudlärarna, som fick sin position legitimerad av kollegorna, ersatts av förstelärare som främst ses som skolledningens förlängda arm.

  • Sätter fokus på utbildning, hållbar utveckling och internationellt bistånd

    [2017-12-04] Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Beniamin Knutsson, verksam vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i ämnesdidaktik.

  • Nytt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling

    [2017-11-28] I höst startar ett nytt och internationellt masterprogram i utbildning för hållbar utveckling vid Göteborgs universitet. Programmet fokuserar på hur just utbildning kan bli ett effektivt verktyg för en mer hållbar utveckling.

  • Mer lärarfokus på "hur" än "vad" eleverna redovisar i det multimodala skolarbetet

    [2017-11-20] Att förena multimodalt språk- och kunskapsutvecklande textarbete med bedömning innebär såväl möjligheter som svårigheter i skolundervisningen. Det visar en aktuell avhandling vid Göteborgs universitet.

  • Mission: Rädda världen!

    [2017-11-16] - Det är människor med högst utbildning som står för mest miljöförstöring, påpekar Arjen Wals, gästprofessor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession i ett reportage i senaste GU Journalen.

  • Undersöker hur lärare använder sociala medier

    [2017-11-15] Hallå Annika Lantz-Andersson och Mona Lundin, båda vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som för Skolverkets räkning gjort en populärvetenskaplig forskningsbevakning om sociala medier som en arena för lärares fortbildning.

  • Hög kvalitet på grundlärarutbildningen i Göteborg

    [2017-11-13] Göteborgs universitet får betyget hög kvalitet för Grundlärarprogrammets inriktning årskurs 4-6 i Universitetskanslerämbetets, UKÄs, pilotutvärdering av åtta lärarutbildningar i Sverige. Därmed är den aktuella inriktningen färdigutvärderad och utvärderas inte igen i den ordinarie utbildningsutvärderingen i mars 2018.

  • 34 miljoner från Vetenskapsrådet till utbildningsvetenskap

    [2017-11-01] Två forskarskolor och två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har tilldelats drygt 34 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap.

  • Nordisk konferens på temat grammatik, kritik och didaktik

    [2017-10-12] Hallå där Anna Maria Hipkiss, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av de ansvariga när Trettonde nordiska konferensen om systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik genomförs på Pedagogen 12-13 oktober.

Fler nyheter

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-01-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?