Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sylvana Sofkova Hashemi

Universitetslektor

Sylvana Sofkova Hashemi
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
sylvana.sofkova.hashemi@gu.se
031-786 3128
0766-183128

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Sylvana Sofkova Hashemi

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT och bedriver forskning i syfte att främja förståelsen för digitala praktiker, textformat, lärande design och interaktion och inverkan på svenskämnet och undervisning. Aktuell forskning berör digitaliseringen av skolan i form av praktiknära analyser av implementering och etablering av digitala resurser i undervisningen (interaktiva tavlor, 1-1, surfplattor) med fokus på (tidig) skrivpedagogik, samarbetsprocesser och interaktion, kommunikativa strategier och multimodalt meningsskapande. Särskilt fokus ägnas åt svenskämnets innehåll och didaktik, elevernas utveckling av kommunikativ förmåga, textkompetens och reflektivt lärande, samt lärares professionella utveckling och organisation av undervisning – se även under Projekt.

Tidigare studier har behandlat hur datorbaserade språkstöd används av skolbarn och utveckling av metoder för automatisk textgranskning på dator (Sofkova Hashemi, 2003 - avhandling), effekter av språkgranskningsverktyg på skolelevers skrivande med resultat som visat på marginella skillnader mellan språkgranskning på papper jämfört med dator och därmed ifrågasatt verktygens stöd i språkutvecklingen (Sofkova Hashemi, 2007, 2008). Ytterligare studier lyfter barns och ungdomars kommunikation och språkbruk i och utanför skolan och visar på de textvärldar dagens barn och unga rör sig i och utvecklar sitt språk genom (Sofkova Hashemi, 2008; 2011). Studier av online skrivarenor i undervisning (wiki, blog) har studerats med fokus på individuell vs. kollektiv författarskap, kommentering och versionshanteringens roll under skrivprocessen. Resultaten demonstrerar bl.a. elevernas skilda strategier i bearbetning av text, där instruktioner i skrivuppgiften tydligt påverkar deras texthandlingar (Sofkova Hashemi, 2013).

Sylvana Sofkova Hashemi är även verksam vid Institutionen för individ och samhälle vid Högskolan Väst (länk). Före 2010 var hon verksam vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet.

Projekt:

2016-2018 Minclusion - Integration med mobilen, finansiär: Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), länk

2014-2019 DigitaL - Lärande i en digitaliserad region, finansiär: Västra Götalandregionens utveckligsfond, länk

2012-2015 DILS - Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, finansiär: Marcus & Amalia Wallenbergs Minnesfond, länk

2011-2014 GNU - Gränsöverskridande Nordisk Undervisning, finansiär: EU’s program for Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerak, länk

2011 En elev en dator i grundskolans tidigare år – didaktiska förändringsprocesser utifrån fyra fokusområden, finansiär: LUN Högskolan Väst, länk

2010-2011 Nordic Smart School Project, samarbetsprojekt mellan Uddevalla kommun och Högskolan Väst, länk

2003-2007 Att lära sig skriva i IT-samhället, finansiär: Vetenskapsrådet, länk
 

Senaste publikationer

Socio-semiotic patterns in digital meaning-making: semiotic choice as indicator of communicative experience.
Sylvana Sofkova Hashemi
Language and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for the transformation of literacy instruction in the digital classroom
Sylvana Sofkova Hashemi, Katarina Cederlund
Journal of Early Childhood Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Integration and Language Learning of Newly Arrived Migrants Using Mobile Technology.
Linda Bradley, Nataliya Berbyuk Lindström, Sylvana Sofkova Hashemi
Journal of Interactive Media in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Screen-based literacy practices in Swedish primary schools
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

”Här styrker bilden texten”: Att utveckla en multimodal bedömningspraktik.
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
Tolfte Nationella konferensen i Svenska med Didaktisk inriktning (SmDI): Textkulturer, , 24-25 november 2016, Karlstad universitet., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing multimodal texts: practice development and support for teachers ́ learning
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
The 8th International Conference on Multimodality (8ICOM): Multimodal Landscapes. 7th – 9th December 2016, University of Cape Town, South Africa., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Composing, interpreting and evaluating multimodal representations in educational settings
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
The 8th International Conference on Multimodality (8ICOM): Multimodal Landscapes. 7th – 9th December 2016, University of Cape Town, South Africa., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö - ämneskompetenser och IT-didaktiska lärmodeller
Sylvana Sofkova Hashemi, Maria Spante
Forskning pågår, 2 november 2016, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 72

2017

Socio-semiotic patterns in digital meaning-making: semiotic choice as indicator of communicative experience.
Sylvana Sofkova Hashemi
Language and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for the transformation of literacy instruction in the digital classroom
Sylvana Sofkova Hashemi, Katarina Cederlund
Journal of Early Childhood Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Integration and Language Learning of Newly Arrived Migrants Using Mobile Technology.
Linda Bradley, Nataliya Berbyuk Lindström, Sylvana Sofkova Hashemi
Journal of Interactive Media in Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Text och kontext. Perspektiv på textanalys, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Screen-based literacy practices in Swedish primary schools
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Nordic Journal of Digital Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

”Här styrker bilden texten”: Att utveckla en multimodal bedömningspraktik.
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
Tolfte Nationella konferensen i Svenska med Didaktisk inriktning (SmDI): Textkulturer, , 24-25 november 2016, Karlstad universitet., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Assessing multimodal texts: practice development and support for teachers ́ learning
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
The 8th International Conference on Multimodality (8ICOM): Multimodal Landscapes. 7th – 9th December 2016, University of Cape Town, South Africa., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Composing, interpreting and evaluating multimodal representations in educational settings
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
The 8th International Conference on Multimodality (8ICOM): Multimodal Landscapes. 7th – 9th December 2016, University of Cape Town, South Africa., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö - ämneskompetenser och IT-didaktiska lärmodeller
Sylvana Sofkova Hashemi, Maria Spante
Forskning pågår, 2 november 2016, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 72

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?