Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Catarina Schmidt

Universitetslektor

Catarina Schmidt
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
catarina.schmidt@gu.se
031-786 4769
0766-184769

Rumsnummer: B3 362
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik med inriktning mot läs- och skrivlärande i de tidigare skolåren, F-6. Hennes forskning rör villkor och möjligheter för barns läsande och skrivande i relation till flerspråkighet, multimodalitet och populärkultur. Hon har ett särskilt intresse för Critical Literacy och språkutvecklande förhållningssätt inom undervisning i alla ämnen. Catarina har varit delaktig i Skolverkets nationella satsning Läslyftet, är utbildad lågstadielärare och har arbetat som lärare i grundskolans F-6 under 15 år. 2013 disputerade Catarina med avhandlingen Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter.

 Pågående forskningsprojekt:

  • Pilotstudie om integrerad undervisning kring hållbar utveckling i F-3, finansierat och på uppdrag av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Att förstå läroplansreformer - en teoriorienterad utvärdering av den svenska läroplansreformen Lgr11, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitet, Växjö
  • Bibliotekariers, lärares och elevers erfarenheter av bokprat, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Skåne.

Avslutade forskningsprojekt: 

  • 2014-2015: Läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Halland.
  • 2013-2014: En klassrumsstudie i årskurs två om elevers populärkulturella erfarenheter som möjlig potential för läs- och skrivundervisning, finansierat av Högskolan i Jönköping och i samarbete med Åsa Wedin, Professor i svenska som andraspråk vid Högskolan i Dalarna.

Catarina föreläser, undervisar och handleder arbeten som relaterar till ovanstående kunskapsområde. 

Senaste publikationer

Thrown Together: Incorporating Place and Sustainability into Early Literacy Education
Catarina Schmidt
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivesenteret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Classroom interaction and its potential for literacy learning
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Nordic Journal of Literacy Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk. Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
European Conference for Curriculum Studies Curriculum: Theory, Policy, Practice 16-17 June 2017, University of Stirling, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical literacy across continents: Breaking traditional dichotomies in reading pedagogies
Catarina Schmidt, Sunny Lau, Jennifer Alford
CSSE Canadian Society for the Study of Education , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses of reading: The wonderment of reading, basic and functional reading and critical reading
Catarina Schmidt
CSSE Canadian Society for the Study of Education , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Popular Cultural Literacies The case of goSupermodel and a wardrobe of one’s own
Catarina Schmidt
Australian Association for Research Education , Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Enacting critical literacy at the intersection of instructional models and local policy: classroom practice in Sweden, Canada and Australia
Catarina Schmidt, Jennifer Allford, Sunny Lau
Australian Association for Research in Education , Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Repertoires of classroom interaction and its potential for literacy learning in two Swedish classrooms in the middle school years
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
European Educational Research Association Dublin 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 47

2017

Thrown Together: Incorporating Place and Sustainability into Early Literacy Education
Catarina Schmidt
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivesenteret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Classroom interaction and its potential for literacy learning
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Nordic Journal of Literacy Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

The Question of Teaching Talk. Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
European Conference for Curriculum Studies Curriculum: Theory, Policy, Practice 16-17 June 2017, University of Stirling, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical literacy across continents: Breaking traditional dichotomies in reading pedagogies
Catarina Schmidt, Sunny Lau, Jennifer Alford
CSSE Canadian Society for the Study of Education , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses of reading: The wonderment of reading, basic and functional reading and critical reading
Catarina Schmidt
CSSE Canadian Society for the Study of Education , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Popular Cultural Literacies The case of goSupermodel and a wardrobe of one’s own
Catarina Schmidt
Australian Association for Research Education , Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Enacting critical literacy at the intersection of instructional models and local policy: classroom practice in Sweden, Canada and Australia
Catarina Schmidt, Jennifer Allford, Sunny Lau
Australian Association for Research in Education , Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Repertoires of classroom interaction and its potential for literacy learning in two Swedish classrooms in the middle school years
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
European Educational Research Association Dublin 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 47

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?