Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Miranda Rocksén

Universitetslektor

Miranda Rocksén
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
miranda.rocksen@gu.se
031-786 6775

Rumsnummer: B4 458
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Miranda Rocksén

Mitt forskningsintresse riktar sig mot att undersöka och bättre förstå interaktionen mellan lärare och elever vid undervisning och lärande om naturvetenskapligt innehåll. Med utgångspunkt i dialogiska teorier om kommunikation analyserar jag videoinspelade material, framförallt klassrumsundervisning. I mitt avhandlingsprojekt studerade jag kommunikationen under elva videoinspelade lektioner om evolution i en niondeklass. Resultaten av denna studie synliggör det naturvetenskapliga klassrummet som en arena för kommunikation och några av de villkor detta ger för den undervisning och det lärande som sker, exempelvis kartlägger jag kommunikativa strukturer och aktivitetsmönster som uppstår.

Jag arbetar som ambassadör för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, som är lokaliserat till Linköpings universitet. Läs mer:
http://www.lararnasnyheter.se/origo/2016/11/27/

https://liu.se/natdid?l=sv

På IDPP undervisar jag i kurser inom olika lärarprogram, oftast med ämnesdidaktiska inslag med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, främst kemi och fysik. Jag handleder också examensuppsatser och gör VFU-besök.

Läs en intervju i Skolporten:

http://www.skolporten.se/forskning/intervju/kommunikation-i-no-klassrummet/

Senaste publikationer

Undervisning om hållbar utveckling ger effekt
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2017
Övrigt

Finding the ’rhythm’ in a science classroom: analysing teacher’s spatial positions and the interaction during transitions
Miranda Rocksén
in Krabbe, H. Methodologies and Methods in video based research of teaching and learning processes. Invited symposia at ESERA Conference 2017, August 21th-25th, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Temporality of Participation in School Science: Coordination of Teacher Control and the Pace of Students’ Participation
Miranda Rocksén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Developing awareness of 'illustrative examples' in science teaching practices: the case of the giraffe-problem
Miranda Rocksén, Gerd Johansen, Birgitte Bjønness
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 7-9/6 2017, Trondheim, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The word ”explanation” in science education – and the writing of an article
Miranda Rocksén
Invited seminar, UmSER – Umeå Science Education Research, Jan 24, 2017. Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Övrigt 2017
Övrigt

Ups and downs and around: Doing physics at the playground
Miranda Rocksén, Git Börjesson
Presentation at ETEN 2017, annual conference for the European Teacher Education Network, Gothenburg, Sweden, 20-22/4 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärare i naturvetenskapliga ämnen: se upp med orden!
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2016
Övrigt

The many roles of "explanation" in science education: a case study
Miranda Rocksén
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing teachers’ physical positions and phases in science classroom activity: a comparison between classrooms 1967 and 2011
Miranda Rocksén
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Paris, Nov 24th-26th., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

2017

Undervisning om hållbar utveckling ger effekt
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2017
Övrigt

Finding the ’rhythm’ in a science classroom: analysing teacher’s spatial positions and the interaction during transitions
Miranda Rocksén
in Krabbe, H. Methodologies and Methods in video based research of teaching and learning processes. Invited symposia at ESERA Conference 2017, August 21th-25th, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Temporality of Participation in School Science: Coordination of Teacher Control and the Pace of Students’ Participation
Miranda Rocksén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Developing awareness of 'illustrative examples' in science teaching practices: the case of the giraffe-problem
Miranda Rocksén, Gerd Johansen, Birgitte Bjønness
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 7-9/6 2017, Trondheim, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The word ”explanation” in science education – and the writing of an article
Miranda Rocksén
Invited seminar, UmSER – Umeå Science Education Research, Jan 24, 2017. Department of Science and Mathematics Education, Umeå University, Umeå, Övrigt 2017
Övrigt

Ups and downs and around: Doing physics at the playground
Miranda Rocksén, Git Börjesson
Presentation at ETEN 2017, annual conference for the European Teacher Education Network, Gothenburg, Sweden, 20-22/4 2017. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Lärare i naturvetenskapliga ämnen: se upp med orden!
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2016
Övrigt

The many roles of "explanation" in science education: a case study
Miranda Rocksén
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Analysing teachers’ physical positions and phases in science classroom activity: a comparison between classrooms 1967 and 2011
Miranda Rocksén
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Paris, Nov 24th-26th., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?