Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christina Osbeck

Universitetslektor

Christina Osbeck
Universitetslektor , Proprefekt
Akademisk grad: Docent,
christina.osbeck@gu.se
031-786 2273

Rumsnummer: B3 361
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Christina Osbeck

  • Universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen
  • Docent i religionsvetenskap (KaU, 2011-)
  • Proprefekt vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) med uppdrag att vid institutionen särskilt verka för: 1. ökad koordination mellan forskning, utbildning och samverkansarbete, samt 2. ökad samverkan mellan skilda forskningsinriktningar och -grupperingar.

Forskningsintressen
Min forskning är inriktad på i huvudsak två fält, religionsdidaktik och värdepedagogik, vilka båda kan sägas inrymma etikdidaktiska frågeställningar. Just etikdidaktik har den senaste tiden utvecklats till ett särskilt fokus i min forskning och utgör en tematik som går igen på flera sätt i vår forskningsmiljö. Vi arbetar med etikdidaktik som ett särskilt fält inom religionsdidaktiken, som en gemensam SO-didaktisk tematik, i ett bredare värdepedagogiskt sammanhang och som en aspekt av institutionens ESD-forskning (Education for Sustainable Development). Sedan januari 2015 leder jag det av Vetenskapsrådet finansierade projektet ”What May be Learnt in Ethics? Varieties of Conceptions of Ethical Competence to be Taught in Compulsory School” (2015-2017), där jag arbetar tillsammans med Olof Franck, Annika Lilja, Johan Tykesson och Karin Sporre. Syftet med studien är att identifiera och klargöra skilda konceptioner av etisk kompetens samt kritiskt analysera dem i relation till varandra och i relation till etisk teori så som varande potentiellt innehåll i en obligatorisk skolas etikundervisning. Om projektet i sin helhet kan man läsa på dess hemsida.

Intresset för frågeställningar i skärningspunkten mellan religionsdidaktik och värdepedagogik framkommer redan i mitt avhandlingsarbete (2006) som fokuserar livsförståelse hos elever i skolår åtta och visar hur kränkningar används som verktyg för att upprätthålla ”korrekta perspektiv” på hur bl.a. livet fungerar och vad som ger det värde och mening. På så sätt re/konstrueras kollektivt en dominant livsförståelse där värde och mening knyts till individuell konkurrenskraft och anpassning förstås som väg att nå målet. Resultatet väcker frågor om skolans /”dolda”/ värdegrund vilket i studien diskuteras ur bl.a. ett religionsdidaktiskt perspektiv där fokusintervjuernas resultat ställs i relation till värdeperspektiv i ämnets traditionella stoff.

I ”Kränkningens livsförståelse” förstås de perspektiv som utvecklas som re/konstruerade och levda i de diskursiva praktiker där individen ingår (se t.ex. Michel Foucault; Bronwyn Davies). Dessa teoretiska perspektiv, där vetande relateras till kommunikation i specifika praktiker och språket intar en central ställning, har används i flera senare projekt och utvecklats i relation till sociokulturella perspektiv på lärande. Ett av de större forskningsprojekt som jag har arbetat med och fortfarande rapporterar från är ”Att erövra språk om varat i världen”. Tillsammans med kollegor vid Centrum för de Samhällsvetenskapliga ämnenas Didaktik (KaU) studerades mellanstadiets SO-undervisning, i mitt fall religionskunskapsundervisning. Lärande inom SO-området ses här som att successivt utveckla ett rikare och mer nyanserat språk om omvärlden. Religionskunskapsämnet bidrar särskilt till språket om Livet, om tillvaron, om vårt ”vara i världen”. Tre årskurs-sex-klassers undervisning och lärande följdes och dokumenteras under ett läsår.

I mitt religionsdidaktiska arbete har jag även arbetat med flera komparativa internationella projekt och för närvarande pågår ett arbete där vi analyserar villkor för religionsdidaktisk kunskapsproduktion i de nordiska länderna och möjliga konsekvenser av dessa. En fullständig förteckning över forskningsprojekt som jag har arbetat med återfinns i nedanstående CV.

Undervisningsintressen
I grundutbildningen arbetar jag framförallt med religionsdidaktik för blivande religionskunskapslärare men också med värdepedagogik på kandidatprogrammet i pedagogik. I forskarutbildningen ansvarar jag för kurser i ämnesdidaktik och handleder doktorander.
 

Senaste publikationer

Knowledge development of tweens in RE – the importance of school class and communication
Christina Osbeck
British Journal of Religious Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Symposium: The RE subject in the Nordic countries 2017 – opportunities and challenges Leader of symposium (with: Kerstin von Brömssen, Mette Buchardt, Arto Kalloniemi, Gunnar Gunnarsson & Geir Skeie)
Christina Osbeck
NOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference 29-31 maj 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What ethical competence do pupils need according to teachers?
Annika Lilja, Christina Osbeck
NERA Copenhagen 2017-03-23 - 2017-03-25 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolans dolda etik – om kränkning och utanförskap
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen, Recension 2017
Recension

The RE classroom as a safe public space: critical perspectives on dialouge, demands for respect, and nuanced religious education
Christina Osbeck, Karin Sporre, Geir Skeie
In M. Rothgangel, K. von Brömssen, H-G Hemibrock, G. Skeie (Eds.). Location, space and place in religious education , Münster, Waxmann Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Bedömning i etik: utmaningar och möjligheter med hänsyn till undervisning om etik i svensk grundskola
Olof Franck, Kristoffer Larsson, Annika Lilja, Christina Osbeck, Johan Tykesson
Forskning pågår. Utbildningsvetenskpliga fakulteten, Göteborgs universitet 20171031, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethical Competences in Pupils’ Texts: Existential Understandings and Ethical Insights as Central but Tacit in the Curriculum
Christina Osbeck
Franck, O. (Ed.). Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Discourses of Available and Sustainable Lives: Ethical Literacy Offered to Tweens Through Fiction Reading
Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Closing remarks
Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preface
Olof Franck, Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 53

2017

Knowledge development of tweens in RE – the importance of school class and communication
Christina Osbeck
British Journal of Religious Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Symposium: The RE subject in the Nordic countries 2017 – opportunities and challenges Leader of symposium (with: Kerstin von Brömssen, Mette Buchardt, Arto Kalloniemi, Gunnar Gunnarsson & Geir Skeie)
Christina Osbeck
NOFA 6 - Nordisk Fagdidaktisk konference 29-31 maj 2017 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What ethical competence do pupils need according to teachers?
Annika Lilja, Christina Osbeck
NERA Copenhagen 2017-03-23 - 2017-03-25 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolans dolda etik – om kränkning och utanförskap
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen, Recension 2017
Recension

The RE classroom as a safe public space: critical perspectives on dialouge, demands for respect, and nuanced religious education
Christina Osbeck, Karin Sporre, Geir Skeie
In M. Rothgangel, K. von Brömssen, H-G Hemibrock, G. Skeie (Eds.). Location, space and place in religious education , Münster, Waxmann Verlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Bedömning i etik: utmaningar och möjligheter med hänsyn till undervisning om etik i svensk grundskola
Olof Franck, Kristoffer Larsson, Annika Lilja, Christina Osbeck, Johan Tykesson
Forskning pågår. Utbildningsvetenskpliga fakulteten, Göteborgs universitet 20171031, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethical Competences in Pupils’ Texts: Existential Understandings and Ethical Insights as Central but Tacit in the Curriculum
Christina Osbeck
Franck, O. (Ed.). Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Discourses of Available and Sustainable Lives: Ethical Literacy Offered to Tweens Through Fiction Reading
Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Closing remarks
Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Preface
Olof Franck, Christina Osbeck
Franck, O., & Osbeck, C. (Eds.). Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 53

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?