Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christina Osbeck

Universitetslektor

Christina Osbeck
Universitetslektor , Proprefekt
Akademisk grad: Docent,
christina.osbeck@gu.se
031-786 2273

Rumsnummer: B4 436c
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Christina Osbeck

  • Universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen
  • Docent i religionsvetenskap (KaU, 2011-)
  • Proprefekt vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) med uppdrag att vid institutionen särskilt verka för: 1. ökad koordination mellan forskning, utbildning och samverkansarbete, samt 2. ökad samverkan mellan skilda forskningsinriktningar och -grupperingar.

Forskningsintressen
Min forskning är inriktad på i huvudsak två fält, religionsdidaktik och värdepedagogik, vilka båda kan sägas inrymma etikdidaktiska frågeställningar. Just etikdidaktik har den senaste tiden utvecklats till ett särskilt fokus i min forskning och utgör en tematik som går igen på flera sätt i vår forskningsmiljö. Vi arbetar med etikdidaktik som ett särskilt fält inom religionsdidaktiken, som en gemensam SO-didaktisk tematik, i ett bredare värdepedagogiskt sammanhang och som en aspekt av institutionens ESD-forskning (Education for Sustainable Development). Sedan januari 2015 leder jag det av Vetenskapsrådet finansierade projektet ”What May be Learnt in Ethics? Varieties of Conceptions of Ethical Competence to be Taught in Compulsory School” (2015-2017), där jag arbetar tillsammans med Olof Franck, Annika Lilja, Johan Tykesson och Karin Sporre. Syftet med studien är att identifiera och klargöra skilda konceptioner av etisk kompetens samt kritiskt analysera dem i relation till varandra och i relation till etisk teori så som varande potentiellt innehåll i en obligatorisk skolas etikundervisning. Om projektet i sin helhet kan man läsa på dess hemsida.

Intresset för frågeställningar i skärningspunkten mellan religionsdidaktik och värdepedagogik framkommer redan i mitt avhandlingsarbete (2006) som fokuserar livsförståelse hos elever i skolår åtta och visar hur kränkningar används som verktyg för att upprätthålla ”korrekta perspektiv” på hur bl.a. livet fungerar och vad som ger det värde och mening. På så sätt re/konstrueras kollektivt en dominant livsförståelse där värde och mening knyts till individuell konkurrenskraft och anpassning förstås som väg att nå målet. Resultatet väcker frågor om skolans /”dolda”/ värdegrund vilket i studien diskuteras ur bl.a. ett religionsdidaktiskt perspektiv där fokusintervjuernas resultat ställs i relation till värdeperspektiv i ämnets traditionella stoff.

I ”Kränkningens livsförståelse” förstås de perspektiv som utvecklas som re/konstruerade och levda i de diskursiva praktiker där individen ingår (se t.ex. Michel Foucault; Bronwyn Davies). Dessa teoretiska perspektiv, där vetande relateras till kommunikation i specifika praktiker och språket intar en central ställning, har används i flera senare projekt och utvecklats i relation till sociokulturella perspektiv på lärande. Ett av de större forskningsprojekt som jag har arbetat med och fortfarande rapporterar från är ”Att erövra språk om varat i världen”. Tillsammans med kollegor vid Centrum för de Samhällsvetenskapliga ämnenas Didaktik (KaU) studerades mellanstadiets SO-undervisning, i mitt fall religionskunskapsundervisning. Lärande inom SO-området ses här som att successivt utveckla ett rikare och mer nyanserat språk om omvärlden. Religionskunskapsämnet bidrar särskilt till språket om Livet, om tillvaron, om vårt ”vara i världen”. Tre årskurs-sex-klassers undervisning och lärande följdes och dokumenteras under ett läsår.

I mitt religionsdidaktiska arbete har jag även arbetat med flera komparativa internationella projekt och för närvarande pågår ett arbete där vi analyserar villkor för religionsdidaktisk kunskapsproduktion i de nordiska länderna och möjliga konsekvenser av dessa. En fullständig förteckning över forskningsprojekt som jag har arbetat med återfinns i nedanstående CV.

Undervisningsintressen
I grundutbildningen arbetar jag framförallt med religionsdidaktik för blivande religionskunskapslärare men också med värdepedagogik på kandidatprogrammet i pedagogik. I forskarutbildningen ansvarar jag för kurser i ämnesdidaktik och handleder doktorander.
 

Senaste publikationer

Ethical competence – a comparison between the Swedish and the Icelandic curricula and some teachers’ views
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre
Education 3-13, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att lära sig uppskatta den oundvikliga oförutsägbarheten
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Epistemologies of Religious Education Research in the Nordic Welfare states.
Mette Buchardt, Christina Osbeck
Nordidactica, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Between Knowledge and Formation – Perspectives of Swedish Teachers on the Aims of Ethics Education
Christina Osbeck
Symposium Complexity in Education: From Horror to Passion, Amersfoort, 11 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skönlitteratur i klassrumsarbetet bidrar till etisk kompetens
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen. , Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Values as part of pupils’ ethical competence
Christina Osbeck
The 20th Session of the International Seminar on Religious Education and Values, Chicago, 31 July-5 August , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Varieties of Ethical Competences in Pupils’ Responses to National Tests in ethics – Narratives about Victimization and Possible Solutions
Christina Osbeck
ECER Dublin 2016-08-23 - 2016-08-26, Symposium: Varieties of Conceptions of Ethical Competence Displayed in Pupils’ Responses to National Tests in Ethics, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 43

2017

Ethical competence – a comparison between the Swedish and the Icelandic curricula and some teachers’ views
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre
Education 3-13, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att lära sig uppskatta den oundvikliga oförutsägbarheten
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Epistemologies of Religious Education Research in the Nordic Welfare states.
Mette Buchardt, Christina Osbeck
Nordidactica, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Between Knowledge and Formation – Perspectives of Swedish Teachers on the Aims of Ethics Education
Christina Osbeck
Symposium Complexity in Education: From Horror to Passion, Amersfoort, 11 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skönlitteratur i klassrumsarbetet bidrar till etisk kompetens
Christina Osbeck
Skolverket: Ämnesdidaktisk forskning inom samhällsorienterande ämnen. , Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Values as part of pupils’ ethical competence
Christina Osbeck
The 20th Session of the International Seminar on Religious Education and Values, Chicago, 31 July-5 August , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Varieties of Ethical Competences in Pupils’ Responses to National Tests in ethics – Narratives about Victimization and Possible Solutions
Christina Osbeck
ECER Dublin 2016-08-23 - 2016-08-26, Symposium: Varieties of Conceptions of Ethical Competence Displayed in Pupils’ Responses to National Tests in Ethics, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?