Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rimma Nyman

Universitetsadj

Rimma Nyman
Universitetsadj
rimma.nyman@gu.se
031-786 2123

Rumsnummer: B3 370
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Rimma Nyman

Jag är ämneslärare i matematik, verksam som lärarutbildare vid GU sedan 2007. 

Mina undervisningsintressen fallen inom ramen för lärarutbildningen och grundskolans tidigare år. Min forskning handlar om matematikundervisning, bland annat om intresse och engagemang i matematik.

Min avhandlingen "Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classrooom" behandlar praktiknära frågor: Hur utvecklas intresse och elevengagemang i matematikundervisningen? Vad kan lärare göra för att engagera elever i matematik? Avhandlingen syftar till att problematisera intresse på klassrumsnivå och därav vinna nya insikter om villkor och förutsättningar för matematiklärande och undervisning. Jag analyserar intresse manifesterat som engagemang ur olika perspektiv: forskarens, lärarens och elevernas syn på dessa begrepp. Jag har bland annat analyserat hur lärare identifierar elevengagemang, vilka didaktiska strategier de använder när algebra introduceras i grundskolans senare år (6-9) och vilka uppgifter elever finner intressanta och engagerande i åk 7-9. 

Analyserna gjordes utifrån matematikdidaktisk teori (TDS) med fokus på samspelet lärare-elev-matematik-uppgift. Särskilda studier ägnas åt att belysa elevengagemang i förhållande till specifika uppgifter samt lärarnas didaktiska strategier. En del av materialet som har samlats in och analyserats utgör en del av storskaliga videostudier (The Learners Perspective Study, LPS och Video Studies in Mathematics, VIDEOMAT). 

Avhandlingen bidrar till fördjupad förståelse av intresse som elevengagemang i algebra, samt ge nya insikter om hur lärare kan fånga och bibehålla det. 

Senaste publikationer

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom
Rimma Nyman
Gothenburg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Doktorsavhandling 2017
Doktorsavhandling

Vad gör en matematikuppgift intressant? Några exempel på elevvalda uppgifter i åk 6-9
Rimma Nyman
Forskning pågår - konferens för verksamma lärare, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What makes a mathematical task interesting?
Rimma Nyman
Educational Research and Reviews, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rika lösningar på rika problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Enhancing Engagement in Algebra: Didactical Strategies implemented and Discussed by Teachers
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Indicators of student engagement: What teachers notice during introductory algebra lessons
Rimma Nyman
International Journal for Mathematics Teaching and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What do students attend to? Students' task related attention in swedish settings.
Rimma Nyman, Jonas Emanuelsson
Student Voice in Mathematics Classrooms around the World, Amsterdam, Sense Publisher, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Enhancing engagement in algebra: A focus group study of teachers and their teaching in grade 6-7
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
BSRLM-NORME, University of Cambridge , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Task Specific Interest during a Mathematics Lesson
Rimma Nyman
Doctoral workshop Mötesplats CUL, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Task-related Attention during Student-Teacher interaction in Swedish Mathematics Classrooms
Rimma Nyman
ISTE formal proceedings International Conference on Mathematics, Science and Technology, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 14

2017

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom
Rimma Nyman
Gothenburg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Doktorsavhandling 2017
Doktorsavhandling

2016

Vad gör en matematikuppgift intressant? Några exempel på elevvalda uppgifter i åk 6-9
Rimma Nyman
Forskning pågår - konferens för verksamma lärare, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What makes a mathematical task interesting?
Rimma Nyman
Educational Research and Reviews, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rika lösningar på rika problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

2015

Enhancing Engagement in Algebra: Didactical Strategies implemented and Discussed by Teachers
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Indicators of student engagement: What teachers notice during introductory algebra lessons
Rimma Nyman
International Journal for Mathematics Teaching and Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

What do students attend to? Students' task related attention in swedish settings.
Rimma Nyman, Jonas Emanuelsson
Student Voice in Mathematics Classrooms around the World, Amsterdam, Sense Publisher, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

Enhancing engagement in algebra: A focus group study of teachers and their teaching in grade 6-7
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
BSRLM-NORME, University of Cambridge , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Task Specific Interest during a Mathematics Lesson
Rimma Nyman
Doctoral workshop Mötesplats CUL, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Task-related Attention during Student-Teacher interaction in Swedish Mathematics Classrooms
Rimma Nyman
ISTE formal proceedings International Conference on Mathematics, Science and Technology, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 14

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?