Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Thomas Lingefjärd

Universitetslektor

Thomas Lingefjärd
Universitetslektor
Docent i matematikdidaktik. Fortbildning och uppdragsutbildning om tekniska. hjälpmedel i matematikundervisningen,distansundervisning, lärande i matemaik på alla nivåer. Forskning,Handledning, Examination.Matematikdidaktik.
Akademisk grad: Docent,
thomas.lingefjard@gu.se
031-786 2253
0708-293973

Rumsnummer: B3 373
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Handledning av doktorander, undervisning inom lärarprogrammet och examensarbeten. Problemlösning


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Thomas Lingefjärd

Forskningsintressen
Forskningsområde 1. Matematisk modellering – hur förstår studenter egentligen matematisk modellering när de hanterar tekniska hjälpmedel i modelleringsprocessen och hur tolkar blivande lärare geometriska konstruktioner via datorstödd, så kallad dynamisk geometri?

Forskningsområde 2. Avancerat matematiskt tänkande – när inträffar det? Hur definieras det? Är det möjligt att notera en övergång från aritmetiskt tänkande till matematiskt tänkande bland universitetsstuderande? Hur startar man en sådan process?

Undervisningsintressen
Jag undervisar och handleder gärna om allehanda varianter av kopplingar till mina forskningsintressen som är beskrivna ovan.

Nyckelord

Avancerat matematiskt tänkande i ett sociokulturellt perspektiv, sociomatematiska normer i klassrummet, heuristiska perspektiv på problemlösning, kognitiva processer kopplade till generalisering, auktoritet och didaktiskt kontrakt, olika begreppsmodeller

Länkar
 Svensk Förening för Matematikdidaktisk Forskning
The International Community of Teachers of Mathematical Modelling and Applications
The DQME II Project

Senaste publikationer

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En motorcykels färd kopplad till derivata
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani, Güner Ahmet
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The Elusive Slope
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning mathematics as an interplay between internal and external representations
Thomas Lingefjärd, Jonaki Ghosh
Far East Journal of Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning Mathematical Modelling
Thomas Lingefjärd
Far East Journal of Mathematical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Dynamisk representation med digitala verktyg
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Malmö Högskola Ulrika Ryan, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 11 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Orkestrering av IKT-stödd matematikundervisning
Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius, Thomas Lingefjärd
Skolverket , 2015., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

IKT i matematikundervisningen
Ola Helenius, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Thomas Lingefjärd
Skolverket , 2015. , 5 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Lärande och digitala verktyg
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 8 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Undersökande arbetssätt
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 6 s. Lärportalen för matematik Grundskola åk 7-9,, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 58

2017

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

En motorcykels färd kopplad till derivata
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani, Güner Ahmet
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The Elusive Slope
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Learning mathematics as an interplay between internal and external representations
Thomas Lingefjärd, Jonaki Ghosh
Far East Journal of Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning Mathematical Modelling
Thomas Lingefjärd
Far East Journal of Mathematical Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Dynamisk representation med digitala verktyg
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Malmö Högskola Ulrika Ryan, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 11 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Orkestrering av IKT-stödd matematikundervisning
Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius, Thomas Lingefjärd
Skolverket , 2015., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

IKT i matematikundervisningen
Ola Helenius, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Thomas Lingefjärd
Skolverket , 2015. , 5 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Lärande och digitala verktyg
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 8 s., Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Undersökande arbetssätt
Thomas Lingefjärd, Malmö Högskola Håkan Sollervall, Ola Helenius
Skolverket , 2015. , 6 s. Lärportalen för matematik Grundskola åk 7-9,, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 58

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?