Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lilja

Universitetslektor

Annika Lilja
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
annika.lilja@ped.gu.se
031-786 2433

Rumsnummer: B4 469
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Annika Lilja

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör sig inom två områden, dels ett allmändidaktisk där frågor om relationer mellan elev, lärare och innehåll är aktuella på olika sätt. Min avhandling fokuserar på relationen mellan lärare och elev och vad den relationen kan ha för betydelse för elevernas möjligheter i skolan. I spåren av avhandlingsarbetet har jag tillsammans med Silwa Claesson kommit att intressera mig för hur disciplineringen i skolan har sett ut och ser ut. Teoretiskt har jag använt mig av livsvärldsfenomenologi och hermeneutik.

Det andra området av mitt forskningsintresse handlar om etikdidaktik. Sedan den 1 januari 2015 deltar jag i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ” Vad kan man lära sig i etik?
– Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola”. Projektet leds av Christina Osbeck och pågår till december 2017.
Länk till projektets hemsida:
http://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/etik
 

Undervisningsintressen
Efter 26 år som mellanstadielärare har jag ett sort intresse för allmän didaktiska frågor. Vad är det som krävs för att lyckas som lärare? Några av svaren på dessa frågor får lärarstudenterna under de verksamhetsförlagda kurserna i lärarutbildningen.

Jag är engagerad i några av de VFU-kurser som blivande F-3 och 4-6 lärare går under sin lärarutbildning, dels som besökande VFU-kurslärare, dels som kursledare. VFU-kurserna är den del av lärarutbildningen då studenterna, under en längre period, får pröva på yrket genom att använda sig av den kunskap de tillägnat sig i kärnkurser och ämneskurser.

I VFU-kurserna är många verksamma lärare engagerade som lokala lärarutbildare och mötet mellan dem och lärarstudenterna är en viktig del av lärarutbildningen och studenternas utveckling till ”begynnande professionella” lärare. Lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning har också en stor potential att bidra till utveckling i de arbetslag som tar emot lärarstudenter.

Ytterligare svar på vad som krävs för att lyckas som lärare försöker kärnkurserna ge. Där är jag engagerad som kurslärare i en av kurserna. Jag föreläser också om relationell pedagogik i ytterligare några andra kurser för blivande grund- och ämneslärare.
 

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?