Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Angelika Kullberg

Universitetslektor

Angelika Kullberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
angelika.kullberg@ped.gu.se
031-786 2067

Rumsnummer: B3 371
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Angelika Kullberg

Forskningsintressen
Jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen.
Mitt forskningsintresse handlar om; relationen mellan lärande och undervisning, ”learning study” och matematikundervisning.

I min avhandlingsstudie lät jag flera lärare pröva olika lektionsdesigner för att se om de får liknande resultat angående vad eleverna lär sig. Länk till avhandlingen hdl.handle.net/2077/22180 Den bygger på ett tidigare forskningsprojekt ’Lärandets Pedagogik’ (år 2002–2006). Projektet genomförde olika learning studies med lärare i grundskolan.

Learning study är ett samarbete mellan lärare och forskare där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga t.ex. förståelse för oändlig decimaltalsutveckling. Analysen av de olika ”learning studies” visade att vissa aspekter av innehållet var kritiska för elevernas lärande. I mitt avhandlingsprojekt får lärare genomföra lektioner med en specifik design för att pröva de kritiska aspekterna i andra grupper av elever.
 
Undervisningsintressen
Undervisar inom Lärarutbildningen med fokus på Lärande och undervisning.
 
Nyckelord
klassrumsforskning, learning study, matematik, lärande, variationsteori

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

http://ipkl.gu.se/forskning/forskningsprojekt/fasett
 

Senaste publikationer

Utvärdering av undervisning - Vad gjordes möjligt att lära?
Angelika Kullberg
Gästblogg Utbildningsradion, UR Lärlabbet student, Övrigt 2017
Övrigt

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning to see numbers as parts and wholes in preschool
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis
Paper presented at the 17th Biennial EALI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland, 27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fingrarnas betydelse för att urskilja de tio första talen som delar och helheter i förskolan
Angelika Kullberg
Program för nationell konferens i Pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to teach with variation. Experiences from Learning study in Sweden
Ulla Runesson, Angelika Kullberg
R. Huang & Y. Li. (Eds.).Teaching and learning mathematics through variation. Confucian heritage meets western theories, Rotterdam, Sense, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Children's experience of part-part-whole relationships in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg, Maria Reis
EARLI special Interest Group 9, Phenomenography and variation theory biennal conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation within sets of examples
Angelika Kullberg
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME. Hamburg, 24-31 July, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad lär sig lärare från lesson study och learning study?
Angelika Kullberg
Lesson study i en nordisk kontekst, Oslo, Gyldendal Akademisk, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 51

2017

Utvärdering av undervisning - Vad gjordes möjligt att lära?
Angelika Kullberg
Gästblogg Utbildningsradion, UR Lärlabbet student, Övrigt 2017
Övrigt

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning to see numbers as parts and wholes in preschool
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis
Paper presented at the 17th Biennial EALI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland, 27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fingrarnas betydelse för att urskilja de tio första talen som delar och helheter i förskolan
Angelika Kullberg
Program för nationell konferens i Pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning to teach with variation. Experiences from Learning study in Sweden
Ulla Runesson, Angelika Kullberg
R. Huang & Y. Li. (Eds.).Teaching and learning mathematics through variation. Confucian heritage meets western theories, Rotterdam, Sense, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Children's experience of part-part-whole relationships in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg, Maria Reis
EARLI special Interest Group 9, Phenomenography and variation theory biennal conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation within sets of examples
Angelika Kullberg
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME. Hamburg, 24-31 July, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad lär sig lärare från lesson study och learning study?
Angelika Kullberg
Lesson study i en nordisk kontekst, Oslo, Gyldendal Akademisk, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 51

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?