Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Angelika Kullberg

Universitetslektor

Angelika Kullberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
angelika.kullberg@ped.gu.se
031-786 2067

Rumsnummer: B3 371
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Angelika Kullberg

Forskningsintressen
Jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen.
Mitt forskningsintresse handlar om; relationen mellan lärande och undervisning, ”learning study” och matematikundervisning.

I min avhandlingsstudie lät jag flera lärare pröva olika lektionsdesigner för att se om de får liknande resultat angående vad eleverna lär sig. Länk till avhandlingen hdl.handle.net/2077/22180 Den bygger på ett tidigare forskningsprojekt ’Lärandets Pedagogik’ (år 2002–2006). Projektet genomförde olika learning studies med lärare i grundskolan.

Learning study är ett samarbete mellan lärare och forskare där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga t.ex. förståelse för oändlig decimaltalsutveckling. Analysen av de olika ”learning studies” visade att vissa aspekter av innehållet var kritiska för elevernas lärande. I mitt avhandlingsprojekt får lärare genomföra lektioner med en specifik design för att pröva de kritiska aspekterna i andra grupper av elever.
 
Undervisningsintressen
Undervisar inom Lärarutbildningen med fokus på Lärande och undervisning.
 
Nyckelord
klassrumsforskning, learning study, matematik, lärande, variationsteori

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

http://ipkl.gu.se/forskning/forskningsprojekt/fasett
 

Senaste publikationer

Learning to teach with variation. Experiences from Learning study in Sweden
Ulla Runesson, Angelika Kullberg
R. Huang & Y. Li. (Eds.).Teaching and learning mathematics through variation. Confucian heritage meets western theories, Rotterdam, Sense, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Children's experience of part-part-whole relationships in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg, Maria Reis
EARLI special Interest Group 9, Phenomenography and variation theory biennal conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation within sets of examples
Angelika Kullberg
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME. Hamburg, 24-31 July, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad lär sig lärare från lesson study och learning study?
Angelika Kullberg
Lesson study i en nordisk kontekst, Oslo, Gyldendal Akademisk, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

What is to be learned? Teachers’ collective inquiry into the object of learning
Angelika Kullberg, Pernilla Mårtensson, Ulla Runesson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Using variation theory in analysis of teaching and learning - workshop
Angelika Kullberg
16th Biennial EARLI conference Programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Examples with variation – Teachers’ choice and use of mathematical examples
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
16th Biennial EARLI conference Programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teacher learning reflected in practice – a case study of six mathematics teachers’ teaching
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
EARLI SIG 9 Phenomenograhy and variation theory biennial conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Different possibilities to learn from the same task
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Pernilla Mårtensson
PNA, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 46

2017

Learning to teach with variation. Experiences from Learning study in Sweden
Ulla Runesson, Angelika Kullberg
R. Huang & Y. Li. (Eds.).Teaching and learning mathematics through variation. Confucian heritage meets western theories, Rotterdam, Sense, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Children's experience of part-part-whole relationships in preschool
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg, Maria Reis
EARLI special Interest Group 9, Phenomenography and variation theory biennal conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Variation within sets of examples
Angelika Kullberg
Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, ICME. Hamburg, 24-31 July, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Vad lär sig lärare från lesson study och learning study?
Angelika Kullberg
Lesson study i en nordisk kontekst, Oslo, Gyldendal Akademisk, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

What is to be learned? Teachers’ collective inquiry into the object of learning
Angelika Kullberg, Pernilla Mårtensson, Ulla Runesson
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Using variation theory in analysis of teaching and learning - workshop
Angelika Kullberg
16th Biennial EARLI conference Programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Examples with variation – Teachers’ choice and use of mathematical examples
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
16th Biennial EARLI conference Programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Teacher learning reflected in practice – a case study of six mathematics teachers’ teaching
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
EARLI SIG 9 Phenomenograhy and variation theory biennial conference programme book, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Different possibilities to learn from the same task
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Pernilla Mårtensson
PNA, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 46

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?