Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna Maria Hipkiss

Universitetslektor

Anna Maria Hipkiss
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anna.maria.hipkiss@gu.se
031-786 4661

Rumsnummer: B4 468
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Anna Maria Hipkiss

Undervisning

Lärarutbildning inriktning årskurs 4-6

  • Lärande, utveckling och didaktik 1
  • Svenska 1
  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Handledning av uppsatsarbeten

 

Forskningsintressen

  • Klassrumskommunikation
  • Språkutvecklande klassrumsarbete
  • Klassrumsmiljöer och lärmiljöer

 

Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska. 2014 disputerade jag med avhandlingen "Klassrummets semiotiska resurser: en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi". Jag är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum för skolelever men även för universitetsstuderande.

För tillfället ägnar jag mig åt tre forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP:
- Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling vilket genomförs inom ramarna för institutionens ESD-miljö och i samverkan med deltagare i VR-projektet Plant Blindness.
- Hur handledningssamtal stöttar lärare att utveckla sin undervisning genom Reading to Learn som genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
- Undervisning och utveckling genom genrepedagogik (start ht 17) som kommer att genomföras i samverkan med grundskola i Göteborgs stad samt Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. 
 

Jag är även studierektor för ämnesdidaktik med inriktning mot svenska.

Senaste publikationer

Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference. Sydney, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Building Legitimate Knowledge – Surfing Semantic Waves During #11;In-School Tutoring Sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Power And Control In Pedagogic Discourse In Home And Consumer Studies – Realizations Of The Interpersonal Metafunction
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 - Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Knowledge and knower codes in Home and Consumer Studies
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Intertwined pedagogic discourse in Home and Consumer Studies - negotiating curricular goals and hands-on activities
Anna Maria Hipkiss
Theory, Application, Analysis: studies in systemic functional linguistics, Lissabon, BonD & CELGA-ILTEC, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

The Influence of Classroom Design on Classroom Communication
Anna Maria Hipkiss
ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 7 av 7

2017

Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference. Sydney, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Building Legitimate Knowledge – Surfing Semantic Waves During #11;In-School Tutoring Sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Power And Control In Pedagogic Discourse In Home And Consumer Studies – Realizations Of The Interpersonal Metafunction
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 - Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Knowledge and knower codes in Home and Consumer Studies
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Intertwined pedagogic discourse in Home and Consumer Studies - negotiating curricular goals and hands-on activities
Anna Maria Hipkiss
Theory, Application, Analysis: studies in systemic functional linguistics, Lissabon, BonD & CELGA-ILTEC, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2015

The Influence of Classroom Design on Classroom Communication
Anna Maria Hipkiss
ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Visar 1 - 7 av 7

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?