Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Margaretha Häggström

Universitetsadjunkt

Margaretha Häggström
Universitetsadjunkt
margareta.haggstrom@gu.se
031-786 2470

Rumsnummer: B4 457
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Margaretha Häggström

Jag arbetar som universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot svenska och med bilddidaktik. Jag arbetar främst i våra lärarutbildningar, från förskolärrutbildning till gymnasielärarutbildning, och huvudsakligen utifrån ett multimodalt perspektiv och med estetiska uttrycksformer som specialområde. Förutom svenska och bild undervisar jag i retorik och i våra VFU-kurser.

Från och med september 2015 är jag anställd som doktorand i Pedagogiskt arbete. Mitt avhandlingsarbete, som ingår projektet Beyond Plant Blindness, rör människors förhållande till skog och hur vi kan använda den kunskap som skogsvana människor har för att utveckla undervisning där hållbar utveckling spelar en avgörande roll. Arbetet har ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv. 

Undervisningsintressen

Mina undervisningsintressen rör estetik som didaktiskt verktyg, delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, samt multimodalitet i högre utbildning. Ytterligare intresseområde är utveckling av lärarutbildning med fokus på förhållandet mellan HFU och VFU.

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen rör natur och hållbar utveckling ur ett brett perspektiv som innefattar estetik, utomhuspedagogik och socialt samspel, ur ett skolperspektiv.

Nyckelord

Estetiska uttrycksformer, multimodalitet, kommunikation, didaktiska verktyg, Teori-Praktik.

Senaste publikationer

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ekologisk literacy och hållbar utveckling – vad har det med bildämnet att göra?
Margaretha Häggström
NOFA6 (Nordisk fagdidaktisk konference, University of Southern Denmark, Odense. Maj 29-31 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visuell kunskap för multimodalt lärande
Margaretha Häggström, Hans Örtegren
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

An Aesthetic and Ethical Perspective on Art-Based Environmental Education and Sustainability from a Phenomenological Viewpoint
Margaretha Häggström
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Enhancing Emotional and Visual Literacy through Picturebook Reading
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
IVLA2016 Engaging the Senses, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Iscensätta sig själv för att förstå sig själv och andra. Ett ämnesövergripande utvecklingsarbete i lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Malena Wallin
NÄD 2016 Ämnesdidaktiska broar, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och praktik
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Är vi redo för en breddad rekrytering till lärarutbildningen?
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 28

2017

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ekologisk literacy och hållbar utveckling – vad har det med bildämnet att göra?
Margaretha Häggström
NOFA6 (Nordisk fagdidaktisk konference, University of Southern Denmark, Odense. Maj 29-31 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visuell kunskap för multimodalt lärande
Margaretha Häggström, Hans Örtegren
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

An Aesthetic and Ethical Perspective on Art-Based Environmental Education and Sustainability from a Phenomenological Viewpoint
Margaretha Häggström
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Enhancing Emotional and Visual Literacy through Picturebook Reading
Margaretha Häggström, Birgitta Svensson
IVLA2016 Engaging the Senses, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Iscensätta sig själv för att förstå sig själv och andra. Ett ämnesövergripande utvecklingsarbete i lärarutbildningen.
Margaretha Häggström, Malena Wallin
NÄD 2016 Ämnesdidaktiska broar, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Scaffolding till stöd för lärarstudenters förståelse av relationen mellan teori och praktik
Anna Udén, Margaretha Häggström
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Är vi redo för en breddad rekrytering till lärarutbildningen?
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2016 Högskolan i samhället - Samhället i Högskolan, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 28

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?