Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Florenda Gallos Cronberg

Universitetslektor

Florenda Gallos Cronberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
florenda.gallos.cronberg@gu.se
031-786 2262
0708-884970

Rumsnummer: B3 374
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Florenda Gallos Cronberg

Forskningsintressen
Studenternas medverkan i en matematik klass
Forskning som undersöker studenternas deltagande i inlärningsprocesser. Analyser av elevernas egna matematiska samtal i klassen, utvärdering av elevernas studieresultat i synnerhet av deras färdigheter vg resonemang och användning av tekniska hjälpmedel.
Om fortbildning av matematiklärare
Studier inriktade på professionella utvecklingsmodeller för matematik lärare, till exempel hur man genomför lärarutbildningen, även aktionsforskning och lektionstudier.
Kursplaner - studier
Forskning relaterad till utveckling av stödmaterial för matematik lärare och läromedel för eleven; läroböcker och arbetsböcker.

Undervisningsintressen
Matematikdidaktik särskilt diskussioner kring alternativa sätt att undervisa. Område som berör vissa matematiska begrepp baserad på forskning. Användningen av teknik och internationella perspektiv i undervisningen i matematik är också intressant att diskutera.

 

Senaste publikationer

Triangle inequality and its critical aspects
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
EARLI Special Interest Group 9: Phenomenography and Variation Theory, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning linear relationships through independent use of the mathematics textbook
Florenda Gallos Cronberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Martina’s voice
Florenda Gallos Cronberg, Jonas Emanuelsson
Student’s voice in mathematics classrooms around the world. B. Kaur, G. Anthony, M. Ohtani and D. Clarke(Eds) , Sense Publishers, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Två perspektiv för att utveckla algebraiska uttryck
Florenda Gallos Cronberg, T Cronberg
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2013
Artikel i övriga tidskrifter

Engaging students to do mathematical tasks in a large class.
Florenda Gallos Cronberg
Mathematical tasks in classrooms around the world. Y. Shimizu, B. Kaur, R. Huang and D. Clarke (Eds.), Sense Publishers, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Visar 1 - 5 av 5

2016

Triangle inequality and its critical aspects
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
EARLI Special Interest Group 9: Phenomenography and Variation Theory, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning linear relationships through independent use of the mathematics textbook
Florenda Gallos Cronberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Martina’s voice
Florenda Gallos Cronberg, Jonas Emanuelsson
Student’s voice in mathematics classrooms around the world. B. Kaur, G. Anthony, M. Ohtani and D. Clarke(Eds) , Sense Publishers, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Två perspektiv för att utveckla algebraiska uttryck
Florenda Gallos Cronberg, T Cronberg
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2013
Artikel i övriga tidskrifter

2010

Engaging students to do mathematical tasks in a large class.
Florenda Gallos Cronberg
Mathematical tasks in classrooms around the world. Y. Shimizu, B. Kaur, R. Huang and D. Clarke (Eds.), Sense Publishers, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Visar 1 - 5 av 5

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?