Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Universitetslektor

Olof Franck
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Sedan 2013 är jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), sammankallande i institutionens forskningskommitté och kontaktperson för intresseområdet för de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Jag är IDPP:s representant i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd (LFN).

Undervisningsintressen

Jag är särskilt intresserad av frågor där de samhällsorienterande ämnenas didaktik, i synnerhet etik- och religionsdidaktiska perspektiv, aktualiseras och står i centrum. Under mer än tjugo år som lärare i gymnasieskolan, mestadels som lektor i filosofi och religionskunskap, och genom uppdrag som ämnesexpert vid Skolverkets arbete med Lgr11, Gy11 och Gymnasiesärskolans reform (2013), har intresset för att utveckla relevanta ämnesdidaktiska perspektiv i t ex författande av läromedel, i undervisning och i arrangerande av kompetensutveckling för lärare i relation till nya kurs- och ämnesplaner vuxit sig starkt.

Jag har också varit engagerad som ämnesexpert i Skolverkets digitaliseringsprojekt NIT.

Jag är vice ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR).

Under några år var jag också engagerad i den grupp vid IDPP som på Skolverkets uppdrag arbetat med att utforma nationella prov i religionskunskap för åk 6 och 9, bl a som vice projektledare. 

Jag undervisar på kurser och handleder arbeten som relaterar till dessa undervisningsintressen, och är en av två kursledare för "Demokrati och medborgarskap", en kurs som ges på Pedagogikprogrammet.

Jag är ledamot av programrådet för Internationell master i ESD.

Jag är handledare för ett antal doktorander och licentiander. 

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen korrelerar till stor del med mina undervisningsintressen. Inte minst frågor som rör etik, religion, värdegrund, genus, sexualitet och etnicitet i relation till utbildning och pedagogik hör till dessa intressen. Under senare år har också intresset för forskningsperspektiv knutna till Utbildning för hållbar utveckling (ESD) vuxit sig starkt, inte minst med fokus på frågor som rör social hållbarhet.

Jag är också och inte minst intresserad av kunskapsteoretiska och ontologiska frågor som aktualiseras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Begreppet literacy är en av flera ingångar till detta intresseområde.

Under 2015 – 2017 är jag engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school (Dnr 2014-2030).

Jag var under 2016-2017 engagerad som redaktör för två numera publicerade forskningsantologier som knyter an till ett par av mina forskningsintressen:

Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht: Springer,

och, tillsammans med Christina Osbeck,

Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London: Palgrave/Macmillan.

 


 

Senaste publikationer

Negotiating Ethics Education within RE: Some Critical Perspectives. European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September 2017.
Olof Franck
Conference Programme European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethical competence – a comparison between the Swedish and the Icelandic curricula and some teachers’ views
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre
Education 3-13, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging the Teaching of Global Ethical Unity: Religious Ethical Claims as Democratic Iterations within Sustainability Didactics
Olof Franck
Programme International Society for the Sociology of Religion/Socité International de Sociologie des Religions (ISSR): Religion, Cooperation and Conflict in Diverse Societies, Lausanne 4th - 7th of July 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Källkritik som går på djupet
Olof Franck
Alfa. För lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Highlighting Ethics, Subjectivity and Democratic Participation in Sustainability Education: Challenges and Contributions
Olof Franck
Franck, O. & Osbeck, C. (eds): Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Varieties of Conceptions of Ethical Competence and the Search for Strategies for Assessment in Ethics Education: A Critical Analysis
Olof Franck
In Franck, O. (ed): Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 102

2017

Negotiating Ethics Education within RE: Some Critical Perspectives. European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September 2017.
Olof Franck
Conference Programme European Association for the Study of Religions, Annual Conference in Leuven 18t - 21sth of September 2017., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethical competence – a comparison between the Swedish and the Icelandic curricula and some teachers’ views
Annika Lilja, Olof Franck, Christina Osbeck, Karin Sporre
Education 3-13, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenging the Teaching of Global Ethical Unity: Religious Ethical Claims as Democratic Iterations within Sustainability Didactics
Olof Franck
Programme International Society for the Sociology of Religion/Socité International de Sociologie des Religions (ISSR): Religion, Cooperation and Conflict in Diverse Societies, Lausanne 4th - 7th of July 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Källkritik som går på djupet
Olof Franck
Alfa. För lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Highlighting Ethics, Subjectivity and Democratic Participation in Sustainability Education: Challenges and Contributions
Olof Franck
Franck, O. & Osbeck, C. (eds): Ethical Literacies and Education for Sustainable Development: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Varieties of Conceptions of Ethical Competence and the Search for Strategies for Assessment in Ethics Education: A Critical Analysis
Olof Franck
In Franck, O. (ed): Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 102

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?