Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Djamshid Farahani

Universitetsadjunkt

Djamshid Farahani
Universitetsadjunkt
djamshid.farahani@gu.se

Rumsnummer: B3 336
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Djamshid Farahani

En ämnesdidaktisk studie om gymnasieelevers tolkning av grafiska och algebraiska representationsformer i mekanik

Matematikens utveckling har haft avgörande betydelse för utvecklingen av fysikaliska modeller och fysikens utveckling har stundtals tvingat fram lämplig matematik.
Ibland har matematiken gått före och utvecklat teorier som inte har någon direkt praktisk tillämpning, men som fysiken kanske många år senare funnit användbara för att lösa praktiska problem man står inför. Och omvänt har fysikens landvinningar krävt matematiska metoder som stundtals fysiker har utvecklat.

Mitt forskningsintresse rör differentialkalkyl och dess tillämpning. Differentialkalkyl är det område inom den matematiska analysen som innefattar derivata och integral och behandlas i gymnasieskolans högre matematikkurser. Området derivata och integral är väldigt beroende av fysik både när det gäller begreppsbildning och tillämpning.
Sträcka-tid-diagram och begreppet momentanhastighet och momentanacceleration för att introducera tillämpning av derivata som tangentens riktningskoefficient, är en väletablerad undervisningsstrategi. Beräkningar inom till exempel klassisk mekanik, elektromagnetism, harmonisk svängning och modernfysik samt hur dessa verktyg tillämpas i konkreta sammanhang utgör centrala delar i både kursmål och kurslitteratur i matematik och fysik för gymnasieskolan.

Jag vill undersöka hur och i vilken utsträckning fysiken kan bidra till djupare förståelse för centrala matematiska begrepp inom området differentialkalkyl med avseende på möjligheter och svårigheter samt vilka teorier är centrala för den matematikdidaktiska forskningen om dessa möjligheter och svårigheter. Ambitionen med avhandlingsprojektet är att kunna bidra till djupare förståelse för fysikens roll i implementering av matematiska begrepp derivata/integral.
Jag vill undersöka
1. Hur tolkar gymnasieelever rörelse som beskrivs genom sträcka- tid diagram?
2. Hur resonerar gymnasieelever kring begreppet medelhastighet och momentanhastighet?
3. Hur tolkar elever rörelse som beskrivs genom avståndsfunktionen
s(t)?

Mina handledare är Thomas Lingefjärd och Frank Bach.
 

Publikationsämnen

Senaste publikationer

En motorcykels färd kopplad till derivata
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani, Güner Ahmet
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The Elusive Slope
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 2 av 2

2017

En motorcykels färd kopplad till derivata
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani, Güner Ahmet
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The Elusive Slope
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 2 av 2

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?