Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anne Dragemark Oscarson

Universitetslektor

Anne Dragemark Oscarson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anne.dragemark@ped.gu.se
031-786 2383

Rumsnummer: B3 352
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Anne Dragemark Oscarson

Forskningsintressen
Anne Dragemark Oscarson är disputerad i ämnesdidaktik med en avhandling som berör svenska gymnasieelevers egna bedömningar av sina skriftliga färdigheter i engelska. Hennes huvudsakliga forskningsområde är elever och studenters självbedömningar av produktiva färdigheter i språk – dvs. att skriva och tala. Intresseområdet berör på så sätt även allmän språkdidaktik, språkvetenskap, språkbedömning, inlärningspsykologi och motivationspsykologi. Frågeställningar som hon intresserar sig speciellt för handlar därför till exempel om elevers/ studenters och lärares upplevelser om det finns områden som språkinläraren själv kan bedöma bättre än en extern bedömare, vilka konsekvenser själv- och/eller kamratbedömning har på deras språkinlärning och om dessa praktiker hjälper att ge dem en mer realistisk bild av sina språkfärdigheter.

Undervisningsintressen
Anne Dragemark Oscarson undervisar, föreläser och handleder/examinerar i huvudsak inom ämneslärarutbildningen i engelska men även inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, allmän språkdidaktik (och ibland svenskdidaktik), högskolepedagogik, samt om alternativa bedömningsformer och skriv- och språkutveckling.

Nyckelord
Självbedömning, formativ bedömning, elevautonomi, produktiva färdigheter, skrivprocessen, engelska

Länkar till forskningsmiljöer och projekt
LENTEC Learning English for Technical Purposes
Lärande och bedömning i främmande språk

Senaste publikationer

How Do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? A Pilot Study
Anne Dragemark Oscarson
International Journal of Arabic-English Studies (IJAES), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Hur realistiska är högskolestudenter sina bedömningar av egna färdigheter i skriftlig produktion i engelska?
 En pilotstudie
Anne Dragemark Oscarson
Nationell ämnesdidaktisk konferens, 9 - 11 april, 2014, Pedagogen, Göteborgs Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? Using the CEFR in Teacher Education
Anne Dragemark Oscarson
University of Jordan: Power to Connect in a Changing World, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plenary: Self-assessment: One way to help develop EFL writing in the classroom
Anne Dragemark Oscarson
Aligning ELT Classroom Practice With Real World Needs, MICELT 2012, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration in Understanding Resluts - Self-assessment of EFL Writing
Anne Dragemark Oscarson
Collaboration in Language Testing and Assessment, Frankfurt am Main, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Självbedömning av skriftlig produktion - en aspekt av formativ bedömning
Anne Dragemark Oscarson
Svenskämnet i förändring? Perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna. Svensklärarnas årsskrift 2011. Redaktörer: Madeleine Ellvin, Gustaf Skar och Michael Tengberg, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Using the CEFR in the foreign language classroom
Anne Dragemark Oscarson, Mats Oscarson
Mader, J & Urkun, Z.(eds), Putting the CEFR to Good Use. Proceedings from the International Association of Teachers of English ss a Foreign Language (IATEFL)(TEA SIG) Conference, Barcelona 28-31 Oct. 2010. , Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Självbedömning av skriftlig produktion i engelska på gymnasienivå. En empirisk studie.
Anne Dragemark Oscarson
Plenartalare: LMS Språkdagar 2010-03-20, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration in understanding results - Self-assessment of EFL-writing
Anne Dragemark Oscarson
EALTA Conference, den Haag, Netherlands 2010-05-30, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 32

2016

How Do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? A Pilot Study
Anne Dragemark Oscarson
International Journal of Arabic-English Studies (IJAES), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Hur realistiska är högskolestudenter sina bedömningar av egna färdigheter i skriftlig produktion i engelska?
 En pilotstudie
Anne Dragemark Oscarson
Nationell ämnesdidaktisk konferens, 9 - 11 april, 2014, Pedagogen, Göteborgs Universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? Using the CEFR in Teacher Education
Anne Dragemark Oscarson
University of Jordan: Power to Connect in a Changing World, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2012

Plenary: Self-assessment: One way to help develop EFL writing in the classroom
Anne Dragemark Oscarson
Aligning ELT Classroom Practice With Real World Needs, MICELT 2012, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration in Understanding Resluts - Self-assessment of EFL Writing
Anne Dragemark Oscarson
Collaboration in Language Testing and Assessment, Frankfurt am Main, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Självbedömning av skriftlig produktion - en aspekt av formativ bedömning
Anne Dragemark Oscarson
Svenskämnet i förändring? Perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna. Svensklärarnas årsskrift 2011. Redaktörer: Madeleine Ellvin, Gustaf Skar och Michael Tengberg, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Using the CEFR in the foreign language classroom
Anne Dragemark Oscarson, Mats Oscarson
Mader, J & Urkun, Z.(eds), Putting the CEFR to Good Use. Proceedings from the International Association of Teachers of English ss a Foreign Language (IATEFL)(TEA SIG) Conference, Barcelona 28-31 Oct. 2010. , Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Självbedömning av skriftlig produktion i engelska på gymnasienivå. En empirisk studie.
Anne Dragemark Oscarson
Plenartalare: LMS Språkdagar 2010-03-20, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaboration in understanding results - Self-assessment of EFL-writing
Anne Dragemark Oscarson
EALTA Conference, den Haag, Netherlands 2010-05-30, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 32

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?