Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Silwa Claesson

Universitetsadjunkt

Silwa Claesson
Universitetsadjunkt
Professor
Akademisk grad: Docent,
silwa.claesson@ped.gu.se

Rumsnummer: B3 357
Postadress: Box 300, 405 30 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Silwa Claesson

Forskningsintressen
Min forskning har sin bakgrund i mitt yrke som lärare och lärarutbildare och handlar om relationen mellan teori och praxis. Jag ville veta om teorier om elevers lärande hade något inflytande i skolan. Doktorsavhandlingen handlar om lärare som påstod att denna typ av forskning var betydelsefull till vardags i deras undervisning. Resultatet visar att detta samband är såväl vagt som komplext. Lärare talar knappast om sin undervisning i teoretiska termer. En populärvetenskaplig bok, "Spår av teorier i praktiken", antyder genom sin titel något om praktik - teoirelationens beskaffenhet. I "Lärares levda kunskap", har jag valt ut lärare som menar att forskning om lärande inte är av vikt för deras undervisning, men det är i viss mån trots det möjligt att fi nna spår av teorier. Jag har i första hand försökt förstå, beskriva och tematisera dessa lärares hållning i klassrummet. Studier av undervisning i fängelsemiljö har också fokus på lärares hållning. Livsvärlden så som den beskrivs av t.ex. Merleau-Ponty öppnar för att studera den mångfald och komplexitet som undervisning utgör och som mina forskningsstudier alltså har för avsikt att beskriva.
 

Undervisningsintressen
Mina intressen sammanfaller till stora delar då det gäller forskning och utbildning , vilket betyder främst allmän didaktik och lärarutbildning. Allmän didaktik har framför allt med undervisning att göra. Lärandet har varit i fokus under en lång period och det därför är viktigt att inte tappa bort undervisningsdimensionen. När det gäller lärarutbildningsfrågor är mitt naturliga intresse framför allt relationen mellan forskning och praxis, d.v.s. mer konkret relationen mellan VFU och HFU. Utöver detta är jag engagerad i forskarutbildning, t.ex. genom
handledning av doktorander och forskarutbildningskurser.

Nyckelord

Teori-praxisrelation, allmän didaktik, livsvärldsfenomenologi

Senaste publikationer

Voice Disorders in Teacher Students-A Prospective Study and a Randomized Controlled Trial
Ann-Christine Ohlsson, Eva M. Andersson, M. Sodersten, S. Simberg, Silwa Claesson et al.
Journal of Voice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers´ experiences of telling stories in primary and lower secondary Swedish classrooms
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Framtida berättelser - Rapport från fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nordisk tidskrift för allmän didaktik, en inledning
Göran Brante, Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Peter Erlandson, Gunnar E Finnbogason et al.
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Sweden
Tobias Werler, Silwa Claesson, Ola Strandler
The Education Systems of Europe, Springer, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Lärarutbildningens levda verksamhet
Silwa Claesson
Dynamiska och komplexa miljöer : reflektioner över pedagogiska praktiker : vänbok till Glenn Hultman / Ann-Sofi Wedin, Ann-Marie Markström och Kristina Hellberg (red.), Lund, 9789175192031, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Om varför begreppet undervisning behöver återerövras
Silwa Claesson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Supervisor or counsellor? Emotional boundary work in supervision
Ola Strandler, Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson
International Journal for Researcher Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A tacit dream-world confronted by a regulated life-world
Silwa Claesson, Ola Strandler
Quality in Postgraduate Research Conference, 9-11 april, 2014, Adelaide, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

PhD. supervision as an emotional process - Critical situations and emotional boundary work
Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson, Ola Strandler, Elisabeth Saalman
Pertanika JSSH, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Problems in developing formative assessment: A physics teacher's lived experiences of putting the ideas into practice
Magnus Levinsson, H Hallström, Silwa Claesson
Assessment Matters, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 48

2016

Voice Disorders in Teacher Students-A Prospective Study and a Randomized Controlled Trial
Ann-Christine Ohlsson, Eva M. Andersson, M. Sodersten, S. Simberg, Silwa Claesson et al.
Journal of Voice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers´ experiences of telling stories in primary and lower secondary Swedish classrooms
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Framtida berättelser - Rapport från fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Nordisk tidskrift för allmän didaktik, en inledning
Göran Brante, Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Peter Erlandson, Gunnar E Finnbogason et al.
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Sweden
Tobias Werler, Silwa Claesson, Ola Strandler
The Education Systems of Europe, Springer, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Lärarutbildningens levda verksamhet
Silwa Claesson
Dynamiska och komplexa miljöer : reflektioner över pedagogiska praktiker : vänbok till Glenn Hultman / Ann-Sofi Wedin, Ann-Marie Markström och Kristina Hellberg (red.), Lund, 9789175192031, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Om varför begreppet undervisning behöver återerövras
Silwa Claesson
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Supervisor or counsellor? Emotional boundary work in supervision
Ola Strandler, Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson
International Journal for Researcher Development, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A tacit dream-world confronted by a regulated life-world
Silwa Claesson, Ola Strandler
Quality in Postgraduate Research Conference, 9-11 april, 2014, Adelaide, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

PhD. supervision as an emotional process - Critical situations and emotional boundary work
Thomas Johansson, Gina Wisker, Silwa Claesson, Ola Strandler, Elisabeth Saalman
Pertanika JSSH, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Problems in developing formative assessment: A physics teacher's lived experiences of putting the ideas into practice
Magnus Levinsson, H Hallström, Silwa Claesson
Assessment Matters, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 48

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?