Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Frank Bach

Universitetslektor

Frank Bach
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
frank.bach@gu.se
031-786 2259
0766-182259

Rumsnummer: B4 453
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Frank Bach

Forskningsintressen
Ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap, främst fysik, klassrumsforskning med inriktning på TLS (Teaching and Learning Sequences). Elevers lärande i naturvetenskap, främst fysik. Begynnande intresse för faktorer, såväl innehållsrelaterade som ramar, som formar interaktioner mellan elever respektive elever och lärare i klassrummet.

Undervisningsintressen

Ämnesdidaktik och fysik inom lärarutbildning
Ämnesdidaktisk fortbildning inriktad mot naturvetenskap för lärare
Högskolepedagogik med ämnesdidaktiskt innehåll

Nyckelord
Ämnesdidaktik, Science Education, undervisning och lärande i naturvetenskap och fysik, Teaching and Learning Sequences (TLS)

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

Göteborgsgruppen för forskning om naturvetenskaplig undervisning
NUDU - Naturvetenskaplig undervisning – design och utvärdering

 

Senaste publikationer

Finns förmågorna?
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Nordic Research Symposium on Science Education, NFSUN , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science education standards reforms in Sweden
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Paper presented in the symposium`Comparing standards reforms in four European nations´at the 7th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Aug. 30th - Sept. 4th 2015, Helsinki, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Undervisning för medborgaren
Åke Ingerman, Frank Bach
Fysikaktuellt (Svenska fysikersamfundets tidskrift) , Artikel i övriga tidskrifter 2008
Artikel i övriga tidskrifter

Argumentation om materiens förändring vid smältning
Frank Bach
Nordisk forskarsymposium om undervisning i naturfag, 11-15 juni 2008, Reykjavik, Island, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Ämnesdidaktiska teorier – är det undervisningsteorier?
Frank Bach, Anita Wallin
Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Rikskonferensen i ämnesdidaktik 2006. Kristianstad: Kristianstad University Press., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 34

2017

Finns förmågorna?
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Nordic Research Symposium on Science Education, NFSUN , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Science education standards reforms in Sweden
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Paper presented in the symposium`Comparing standards reforms in four European nations´at the 7th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Aug. 30th - Sept. 4th 2015, Helsinki, Finland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Learning to argue as a biotechnologist: Disprivileging opposition to genetically modified food.
Anne Solli, Frank Bach, Björn Åkerman
Cultural Studies of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

2009

2008

Undervisning för medborgaren
Åke Ingerman, Frank Bach
Fysikaktuellt (Svenska fysikersamfundets tidskrift) , Artikel i övriga tidskrifter 2008
Artikel i övriga tidskrifter

Argumentation om materiens förändring vid smältning
Frank Bach
Nordisk forskarsymposium om undervisning i naturfag, 11-15 juni 2008, Reykjavik, Island, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

Ämnesdidaktiska teorier – är det undervisningsteorier?
Frank Bach, Anita Wallin
Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Rikskonferensen i ämnesdidaktik 2006. Kristianstad: Kristianstad University Press., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

2006

Visar 1 - 10 av 34

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?