Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Lisa Asp-Onsjö

Universitetslektor

Lisa Asp-Onsjö
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
031-786 2361

Rumsnummer: B3 351
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverkgsgatan 15 , Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
40530 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg

Om Lisa Asp-Onsjö

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse handlar främst om elevdokumentation i form av åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner. Att dokumentera är en viktig del av det moderna samhällets sätt att fungera, och det gäller inte minst skolan som institution. Denna dokumentationsiver är utbredd i samhället som helhet och den information som tidigare överfördes muntligen förmedlas idag vanligen genom olika former av dokument. Det får konsekvenser för såväl planering och genomförande som för utvärdering och uppföljning av skolans arbete. Med utgångspunkt i Foucaults begrepp governmentality (1991) kan man tala om styrning via dokumentation eller om dokumentalitet. Att dokumentera handlar inte om att skildra något objektivt utan snarare om att skapa en ”sanning”. Regelverket kring skolans dokumentationspraktiker genomgår ständig förändring, vilket får konsekvenser för skolans personal och i förlängningen för eleverna. Att bli beskriven i skrift påverkar även elevens identitetsuppfattning, oavsett om det sker i pappersform eller via en digital plattform.
 

Ett annat forskningsintresse rör skillnader mellan pojkars och flickors skolprestationer där aktuell betygsstatistik visar att flickor som grupp presterar tio procent högre än pojkar. Tidigare forskning lyfter fram den sociala positioneringens betydelse, men i det av Vetenskapsrådet finansierade projektet ”Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor” som leds av professor Elisabet Öhrn studeras även undervisningens roll i sammanhanget. Det handlar om hur olika könsmönster kommer till uttryck i olika lokala kontexter. Inom ramen för projektet studeras också hur elevdokumentationen är utformad och om det finns skillnader mellan hur pojkar respektive flickor beskrivs i skolan texter.
 

Utbildningsintressen
Under många år varit kursledare och undervisat specialpedagoger/lärare i utarbetandet av olika typer av elevdokumentation. Särskilt intresserar jag mig för hur dokumentation används i praktiken och de dilemman som är förknippade med detta. Jag är seminarieledare och föreläser om elevdokumentation i lärarutbildningen och på speciallärarprogrammet och specialpedagogiska programmet samt på fristående kurer och uppdragsutbildningar.

Nyckelord
Åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner, elevdokumentation, genus, skolprestationer, dokumentalitet.
 
Länkar till forskningsmiljöer och projekt
Kontaktperson för intresseområdet ”Bedömning och dokumentation” tillsammans med Anne Dragemark-Oscarsson.

Likabehandlingssamordnare vid IDPP. Representant i institutionens arbetsmiljögrupp

Arbetar i den av Vetenskapsrådet finansierade projektet Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villor som leds av Professor Elisabet Öhrn.
 

Senaste publikationer

Reduced rights to special support – a reflection on consequences for the Swedish school system
Lisa Asp-Onsjö
Learning and education - material conditions and consequenses. NERA 2017 Abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, Palgrave Macmillan, London, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Färre får stöd trots ökat behov
Lisa Asp-Onsjö
Pedagogiska magasinet, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Elevdokumentation och bedömning i den svenska skolan
Lisa Asp-Onsjö
Utvärdering och bedömning i skolan. Utgåva 2., Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

To pass the test: the timing of boy´s parallel positioning
Lisa Asp-Onsjö, Elisabet Öhrn
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation
Lisa Asp-Onsjö
Malmö, Educare, Malmö högskola, Textkritisk utgåva 2015
Textkritisk utgåva

To succeed in school. Discourses on gender and performance in secondary education.
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Paper presented at the NERA conference University of Gothenburg, 4-6 March, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Parallella positioneringar hos pojkar. Om sociala hierarkier och skolprestationer
Lisa Asp-Onsjö
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Styrning genom prov och betyg
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Governance by marks - an ethnographic study of school achievements and gender .
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. In AL Arnesen, E Lahelma, L Lundahl & E Öhrn. , London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 51

2017

Reduced rights to special support – a reflection on consequences for the Swedish school system
Lisa Asp-Onsjö
Learning and education - material conditions and consequenses. NERA 2017 Abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, Palgrave Macmillan, London, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Färre får stöd trots ökat behov
Lisa Asp-Onsjö
Pedagogiska magasinet, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Elevdokumentation och bedömning i den svenska skolan
Lisa Asp-Onsjö
Utvärdering och bedömning i skolan. Utgåva 2., Stockholm, Natur & Kultur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

2015

To pass the test: the timing of boy´s parallel positioning
Lisa Asp-Onsjö, Elisabet Öhrn
Education Inquiry, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Kritiska perspektiv på bedömning och dokumentation
Lisa Asp-Onsjö
Malmö, Educare, Malmö högskola, Textkritisk utgåva 2015
Textkritisk utgåva

To succeed in school. Discourses on gender and performance in secondary education.
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Paper presented at the NERA conference University of Gothenburg, 4-6 March, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Parallella positioneringar hos pojkar. Om sociala hierarkier och skolprestationer
Lisa Asp-Onsjö
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Styrning genom prov och betyg
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Governance by marks - an ethnographic study of school achievements and gender .
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. In AL Arnesen, E Lahelma, L Lundahl & E Öhrn. , London, the Tufnell Press, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 51

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?