Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

"Misstänker vi att hon är analfabet?" - (O)förståelser av nyanlända elever med låg grad av litteracitet i den svenska grundskolan
Malin Brännström
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivecentret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenges in making an academic career in education sciences
Petra Angervall, Peter Erlandson, Jan Gustafsson
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 136

Namn Titel Telefon E-post
Strandberg, Anette Administrativ chef, inst 031-786 2036 anette.strandberg@ped.gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ryberg, Ulf Doktorand 031-786 6741 ulf.ryberg@gu.se
Sjöberg, Marlene Doktorand marlene.sjoberg@gu.se
Staf, Susanne Doktorand 031-786 6762 susanne.staf@ped.gu.se
Weldemariam, Kassahun Doktorand kassahun.weldemariam@gu.se
Öman, Anne Doktorand 031-786 2381 anne.oman@gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Lundberg, Anna Doktorand/​projektass 031-786 6741 anna.lundberg@gu.se
Maunula, Tuula Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Partille kommun 031-786 6741 tuula.maunula@gu.se
Wedman, Lotta Doktorand/​projektass, Extern doktorand 031-786 6741
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Sörensen, Kristina Ekonomiadministratör 031-786 6773 kristina.sorensen@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Reimers, Eva Professor 031-786 1055 eva.reimers@gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Kärrqvist, Christina Professor emerita christina.karrqvist@ped.gu.se
Marton, Ference Professor emeritus 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Oscarson, Mats Professor emeritus 031-786 2455 mats.oscarson@ped.gu.se
Wals, Arjen Evert Jan Professor, gäst 031-786 2270 arjen.wals@gu.se
Mårdstedt, Lisbeth Provutvecklare 031-786 6763 lisbeth.mardstedt@gu.se
Rosander, Åsa Provutvecklare 031-786 2257 asa.rosander@gu.se
Wåke, Carl Provutvecklare 031-786 2336 carl.wake@gu.se
Machale Gunnarsson, Catherine Redaktör catherine.machale.gunnarsson@gu.se
Marton, Ference Seniorprofessor 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Lipschütz, Mickael Studieadministratör 031-786 2255 mikael.lipschutz@gu.se
Lisnell, Eva Studieadministratör 031-786 6569 eva.lisnell@gu.se
Suna, Natsannet Studieadministratör 031-786 6639 natsannet.suna@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadj 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadj 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadj djamila.fatheddine@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadj 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadj 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadj 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj, Studierektor 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadj 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadj 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadj 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se

Visar 1 - 50 av 136

Visar 1 - 10 av 855

2017

"Misstänker vi att hon är analfabet?" - (O)förståelser av nyanlända elever med låg grad av litteracitet i den svenska grundskolan
Malin Brännström
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivecentret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenges in making an academic career in education sciences
Petra Angervall, Peter Erlandson, Jan Gustafsson
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 855

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?