Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

"Misstänker vi att hon är analfabet?" - (O)förståelser av nyanlända elever med låg grad av litteracitet i den svenska grundskolan
Malin Brännström
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivecentret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenges in making an academic career in education sciences
Petra Angervall, Peter Erlandson, Jan Gustafsson
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 136

Namn Titel Telefon E-post
Wedman, Lotta Doktorand/​projektass, Extern doktorand 031-786 6741
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Thorén Williams, Alexina Universitetsadjunkt alexina.thoren.williams@gu.se
Meyer, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2258 anette.meyer@gu.se
Strandberg, Anette Administrativ chef, inst 031-786 2036 anette.strandberg@ped.gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Zetterqvist, Ann Universitetslektor, Biologididaktik, särskilt ekologi och evolution 031-786 2260 ann.zetterqvist@ped.gu.se
Lilliestam, Anna-Lena Universitetslektor anna-lena.lilliestam@ped.gu.se
Pihl, Anna-Lena Universitetsadjunkt 031-786 4886 anna-lena.pihl@gu.se
Lundberg, Anna Doktorand/​projektass 031-786 6741 anna.lundberg@gu.se
Lyngfelt, Anna Universitetslektor 031-786 2248 anna.lyngfelt@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj, Studierektor 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Udén, Anna Universitetsadj 031-786 2201 anna.uden@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Öman, Anne Universitetsadj 031-786 2381 anne.oman@gu.se
Öman, Anne Doktorand 031-786 2381 anne.oman@gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lindskog, Annika Universitetsadj 031-786 2136 annika.lindskog@ped.gu.se
Malm, Annika Universitetsadjunkt annika.malm@gu.se
von Otter, Ann-Marie Universitetsadj 031-786 2636 annmarie.von.otter@ped.gu.se
Wals, Arjen Evert Jan Professor, gäst 031-786 2270 arjen.wals@gu.se
Rosander, Åsa Provutvecklare 031-786 2257 asa.rosander@gu.se
Tedeborg, Bengt O Universitetsadj 031-786 2033 bengt.tedeborg@ped.gu.se
Knutsson, Beniamin Universitetslektor, FM - MA 031-786 2427 beniamin.knutsson@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Svensson, Birgitta Universitetslektor 031-786 2059 birgitta.svensson@gu.se
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor 031-786 2639 bjorn.friis.johannsen@gu.se
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadj 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Wåke, Carl Provutvecklare 031-786 2336 carl.wake@gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Player- Koro, Catarina Universitetslektor 031-786 2147 catarina.player-koro@gu.se
Player- Koro, Catarina Universitetslektor, biträdande 031-786 2147 catarina.player-koro@gu.se
Schmidt, Catarina Universitetslektor 031-786 4769 catarina.schmidt@gu.se
Machale Gunnarsson, Catherine Redaktör catherine.machale.gunnarsson@gu.se
Kilhamn, Cecilia Universitetslektor 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Nilsson, Charlotte Universitetsadj 031-786 5933 charlotte.nilsson@gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Kärrqvist, Christina Professor emerita christina.karrqvist@ped.gu.se
Osbeck, Christina Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2273 christina.osbeck@gu.se
Skodras, Christina Universitetsadj 031-786 2247 christina.skodras@gu.se
Lifmark, David Universitetslektor 031-786 2209 david.lifmark@gu.se
Sanders, Dawn Universitetslektor 031-786 2177 dawn.sanders@gu.se

Visar 1 - 50 av 136

Visar 1 - 10 av 855

2017

"Misstänker vi att hon är analfabet?" - (O)förståelser av nyanlända elever med låg grad av litteracitet i den svenska grundskolan
Malin Brännström
Nationell konferens i pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Functional, Critical and Affective Imaginative Dimensions of Literacy Learning
Catarina Schmidt
Skriv! Les! Skrivecentret Trondheim , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Challenges in making an academic career in education sciences
Petra Angervall, Peter Erlandson, Jan Gustafsson
British Journal of Sociology of Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 855

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?