Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Nyliberal utbildningspolitik i Trumps Amerika
Mattias Börjesson
Röda rummet, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Utbildningspolitiska reformvågor
Mattias Börjesson
Vägval i skolans historia, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The research lesson: Exploring which of the given three sets of lengths could form a triangle
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017, Nagoya, Japan, WALS, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Critical Analysis of Concepts Associated with Sustainability in Early Childhood Curriculum Frameworks Across Five National Contexts
Kassahun Weldemariam, D. Boyd, N. Hirst, B.M. Sageidet, J.K. Browder et al.
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Studying "the Political" in International Aid to Education: Methodological Considerations
Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Comparative Education Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching concepts of calculus
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
At Right Angles, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Personer

Visar 1 - 50 av 142

Namn Titel Telefon E-post
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetslektor 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor, Studierektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Bergius, Elisabeth Studieadministratör 031-786 2748 elisabeth.bergius@gu.se
Björneloo, Inger Universitetsadjunkt inger.bjorneloo@ped.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@gmail.com
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brante, Eva Birgitta Universitetslektor 031-786 2216 eva.wennas.brante@gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Claesson, Silwa Universitetsadjunkt, Professor silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetsadjunkt 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dimenäs, Jörgen Universitetslektor 031-786 2482 jorgen.dimenas@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Prefekt 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadjunkt djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredlund, Tobias Universitetslektor tobias.fredlund@ils.uio.no
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadjunkt 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gordon, Karoline Timlärare pensionsgrundande karoline.gordon@gu.se
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadjunkt 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Hatami, Russell Universitetsadjunkt russell.hatami@gu.se
Henricsson, Ola Universitetsadjunkt ola.henricsson@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Hermansson Adler, Magnus Universitetslektor 031-786 2062 magnus.hermansson@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hogedal, Liselott Universitetsadjunkt liselott.hogedal@gu.se

Visar 1 - 50 av 142

Visar 81 - 90 av 944

2017

Utvärdering av undervisning - Vad gjordes möjligt att lära?
Angelika Kullberg
Gästblogg Utbildningsradion, UR Lärlabbet student, Övrigt 2017
Övrigt

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers ́ assessment of children’s oral language and literacy achievement: a multilevel approach
Irma Brkovic, Gordana Kerestes, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Predicting reading achievement from reading self-concept, leasure time reading, and gender
Gordana Kerestes, Irma Brkovic, Erland Hjelmquist, Tomas Tjus
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Learning to see numbers as parts and wholes in preschool
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis
Paper presented at the 17th Biennial EALI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland, 27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Fingrarnas betydelse för att urskilja de tio första talen som delar och helheter i förskolan
Angelika Kullberg
Program för nationell konferens i Pedagogiskt arbete, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Computerized orthographic training of severely reading disabled children in Croatia and Sweden
Tomas Tjus, Erland Hjelmquist, Gordana Kerestes, Linda Fälth, Irma Brkovic et al.
18th European Conference on Developmental Psychology. Utrecht, Netherlands: August 29 - September 1, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Finding the ’rhythm’ in a science classroom: analysing teacher’s spatial positions and the interaction during transitions
Miranda Rocksén
in Krabbe, H. Methodologies and Methods in video based research of teaching and learning processes. Invited symposia at ESERA Conference 2017, August 21th-25th, Dublin, Ireland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference. Sydney, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 81 - 90 av 944

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?