Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
40530 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 40530 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Instead of passing the test - trying to pass as a "normal" student in a classroom where literacy is presumed
Malin Brännström
NERA 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Education policy-making networks: the case of the digitization of schools
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Ben Williamson, Neil Selwyn
Nordic Educational Research Association 2017, Copenhagen. March 23-25, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

IT-mässan som utökat lärarkollegium eller marknadsplats i nyliberalismens tjänst?
Catarina Player-Koro, Annika Bergviken Rensfeldt
Flip the system - Förändra skolan från grunden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Den kroppsliga läsningen - en studie av ungas inlevelsefulla litteraturläsning
Djamila Fatheddine, Christina Olin-Scheller
Konferensbidrag, Skriv! Les! /NTNU Trondheim 9-11 maj 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Finns förmågorna? - Att betygsätta elevers kunskaper: möjligheter och begränsningar
Frank Bach, Birgitta Frändberg, Mats Hagman, Eva West, Ann Zetterqvist
Nordic Research Symposium on Science Education, NFSUN , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Temporality of Participation in School Science: Coordination of Teacher Control and the Pace of Students’ Participation
Miranda Rocksén
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Grounding the future in the past and the present: community-based sustainability in an old Japanese mining town
Julie Saito, Mary De Sousa, Cathy Nolan, Arjen E.J. Wals
Envisioning Futures for Environmental an Sustainability Education, Wageningen, Wageningen Academic Publishers, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Källkritik som går på djupet
Olof Franck
Alfa. För lärare i svenska, språk och samhällsorienterande ämnen, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Personer

Visar 1 - 50 av 134

Namn Titel Telefon E-post
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetslektor 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadj 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Björneloo, Inger Universitetsadjunkt inger.bjorneloo@ped.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadj 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@ped.gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetsadjunkt 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Claesson, Silwa Universitetsadjunkt, Professor silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetsadjunkt 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dimenäs, Jörgen Universitetslektor 031-786 2482 jorgen.dimenas@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Prefekt 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadj djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredlund, Tobias Universitetslektor tobias.fredlund@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadj 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadj 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadj 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Henricsson, Ola Universitetsadjunkt ola.henricsson@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Hermansson Adler, Magnus Universitetslektor 031-786 2062 magnus.hermansson@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj, Studierektor 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadj 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadj 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggström, Johan Universitetslektor 031-786 6987 johan.haggstrom@ncm.gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadj 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se

Visar 1 - 50 av 134

Visar 51 - 60 av 834

2017

Text och kontext. Perspektiv på textanalys
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Malmö, Gleerups Utbildning AB, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

Learning to teach with variation. Experiences from Learning study in Sweden
Ulla Runesson, Angelika Kullberg
R. Huang & Y. Li. (Eds.).Teaching and learning mathematics through variation. Confucian heritage meets western theories, Rotterdam, Sense, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Discourses on gender and achievement in lower secondary education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity, Palgrave Macmillan, London, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Teaching through Variation: A European Perspective
Ference Marton, Johan Häggström
R. Huang & Y. Li (Eds.), Teaching and Learning Mathematics through Variation – Confucian Heritage Meets Western Theories , Rotterdam, Sense Publishers, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Examinatorns erfarenhet avgör bedömningen
Lars Björklund, Maria Åström, Karin Stolpe, Mats Lundström
Vetenskapsrådets resultatdialog 2016, Kapitel i rapport 2016
Kapitel i rapport

Lärarstudenters uppfattningar om kineastiskt baserade fysiklaborationer på grundskollärarprogrammet
Maria Åström, Jan Andersson
Forskning i naturvetenskapernas didaktik FND 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Challenging the concept of ethical literacy within Education for Sustainable Development (ESD): storytelling as a method within sustainability didactics
Olof Franck, Christina Osbeck
Education 3 - 13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for the transformation of literacy instruction in the digital classroom
Sylvana Sofkova Hashemi, Katarina Cederlund
Journal of Early Childhood Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 51 - 60 av 834

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?