Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Nyliberal utbildningspolitik i Trumps Amerika
Mattias Börjesson
Röda rummet, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Utbildningspolitiska reformvågor
Mattias Börjesson
Vägval i skolans historia, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The research lesson: Exploring which of the given three sets of lengths could form a triangle
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017, Nagoya, Japan, WALS, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Critical Analysis of Concepts Associated with Sustainability in Early Childhood Curriculum Frameworks Across Five National Contexts
Kassahun Weldemariam, D. Boyd, N. Hirst, B.M. Sageidet, J.K. Browder et al.
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Studying "the Political" in International Aid to Education: Methodological Considerations
Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Comparative Education Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching concepts of calculus
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
At Right Angles, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Personer

Visar 51 - 100 av 142

Namn Titel Telefon E-post
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggström, Johan Universitetslektor 031-786 6987 johan.haggstrom@ped.gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadjunkt 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ige, Olugbenga Universitetslektor olugbenga.ige@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor 031-786 2639 bfj@gu.se
Jönsson, Kaj Universitetsadjunkt 031-786 2234 kaj.jonsson@ped.gu.se
Jönsson, Kaj Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2234 kaj.jonsson@ped.gu.se
Karlsson, Mikael R Universitetsadjunkt 031-786 2406 mikael.r.karlsson@gu.se
Karlström, Siv Universitetsadjunkt siv.karlstrom@gu.se
Kernell, Lars-Åke Universitetsadjunkt 031-786 2180 lars-ake.kernell@ped.gu.se
Kilhamn, Cecilia Universitetslektor 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Kjellsdotter, Anne Universitetsadjunkt 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se
Kjellsdotter, Anne Doktorand 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se
Knutsson, Beniamin Universitetslektor, FM - MA 031-786 2427 beniamin.knutsson@ped.gu.se
Knutsson, Lena Universitetsadjunkt 031-786 5986 lena.knutsson.2@gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Kärrqvist, Christina Professor emerita christina.karrqvist@ped.gu.se
Landström, Jan Universitetsadjunkt, Viceprefekt 031-786 2267 jan.landstrom@ped.gu.se
Larsson, Kristoffer Universitetslektor 031-786 2016 kristoffer.larsson@gu.se
Leifler, Emma Universitetsadjunkt emma.leifler@gu.se
Lifmark, David Universitetslektor 031-786 2209 david.lifmark@gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lilliestam, Anna-Lena Universitetslektor 031-786 2258 anna-lena.lilliestam@ped.gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindskog, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2136 annika.lindskog@ped.gu.se
Lingefjärd, Thomas Universitetslektor, Docent i matematikdidaktik. Fortbildning och uppdragsutbildning om tekniska. hjä... 031-786 2253 thomas.lingefjard@gu.se
Lipschütz, Mickael Studieadministratör 031-786 2255 mikael.lipschutz@gu.se
Lisnell, Eva Studieadministratör 031-786 6569 eva.lisnell@gu.se
Lundberg, Anna Doktorand/​projektass 031-786 6741 anna.lundberg@gu.se
Lyngfelt, Anna Universitetslektor 031-786 2248 anna.lyngfelt@gu.se
Machale Gunnarsson, Catherine Redaktör catherine.machale.gunnarsson@gu.se
Magnusson, Joakim Universitetsadjunkt 031-786 2158 joakim.magnusson@gu.se
Malm, Annika Universitetsadjunkt annika.malm@gu.se
Marton, Ference Seniorprofessor 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Marton, Ference Professor emeritus 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Maunula, Tuula Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Partille kommun 031-786 6741 tuula.maunula@gu.se
Meyer, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2258 anette.meyer@gu.se
Mårdstedt, Lisbeth Provutvecklare 031-786 6763 lisbeth.mardstedt@gu.se
Nilsson, Charlotte Universitetsadjunkt 031-786 5933 charlotte.nilsson@gu.se
Nyberg, Eva Universitetslektor 031-786 2310 eva.nyberg@ped.gu.se
Nyman, Rimma Universitetslektor 031-786 2123 rimma.nyman@gu.se
Nyström, Peter Universitetslektor 031-786 6837 peter.nystrom@ncm.gu.se
Ohlsson, Elisabeth Universitetsadjunkt 031-786 4886 elisabeth.ohlsson@svenska.gu.se

Visar 51 - 100 av 142

Visar 1 - 10 av 944

2018

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Nyliberal utbildningspolitik i Trumps Amerika
Mattias Börjesson
Röda rummet, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Utbildningspolitiska reformvågor
Mattias Börjesson
Vägval i skolans historia, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

The research lesson: Exploring which of the given three sets of lengths could form a triangle
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017, Nagoya, Japan, WALS, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Critical Analysis of Concepts Associated with Sustainability in Early Childhood Curriculum Frameworks Across Five National Contexts
Kassahun Weldemariam, D. Boyd, N. Hirst, B.M. Sageidet, J.K. Browder et al.
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Studying "the Political" in International Aid to Education: Methodological Considerations
Beniamin Knutsson, Jonas Lindberg
Comparative Education Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teaching concepts of calculus
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
At Right Angles, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 944

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?