Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for the transformation of literacy instruction in the digital classroom
Sylvana Sofkova Hashemi, Katarina Cederlund
Journal of Early Childhood Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the constitution of SoTL: its domains and contexts
Shirley Booth, L. C. Woollacott
Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical Environmental Education
Robert Stevenson, Arjen E.J. Wals, Joe Heimlich, Ellen Field
Urban Environmental Education Review , Ithaka, Cornell University Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Afterword - Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation
Arjen E.J. Wals
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development, Palgrave, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 134

Namn Titel Telefon E-post
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetslektor 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadj 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Björneloo, Inger Universitetsadjunkt inger.bjorneloo@ped.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadj 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@ped.gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetsadjunkt 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Claesson, Silwa Universitetsadjunkt, Professor silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetsadjunkt 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dimenäs, Jörgen Universitetslektor 031-786 2482 jorgen.dimenas@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Prefekt 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadj djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredlund, Tobias Universitetslektor tobias.fredlund@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadj 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadj 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadj, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadj 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Henricsson, Ola Universitetsadjunkt ola.henricsson@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Hermansson Adler, Magnus Universitetslektor 031-786 2062 magnus.hermansson@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetsadj, Studierektor 031-786 2216 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadj 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadj 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggström, Johan Universitetslektor 031-786 6987 johan.haggstrom@ncm.gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadj 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se

Visar 1 - 50 av 134

Visar 1 - 10 av 852

2017

Spotlightning pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Praxisteori i kölvattnet av breddad rekrytering – scaffoldingmodell som stöd för att förstå sambandet mellan teoretiska perspektiv och praktisk verksamhet
Margaretha Häggström, Anna Udén
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Besjälning av träd som ett steg att förebygga växtblindhet - En aktionsforskningsstudie av Storylinearbete i år 2 och 6.
Margaretha Häggström, Charlotte Georén Sprung, Linus Djurstedt
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, Göteborgs universitet, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preparing for the Ecocene:Envisioning futures for environmental and sustainability education
Arjen E.J. Wals, Peter Blaze Corcoran, Joseph Weakland
Japanese Journal of Environmental Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Aesthetic Values of Walking in the Forest: Sensing the Meaning of Trees for Human Well-Being. A Phenomenological Study of People’s Relations with Plants and Places in a Forest
Margaretha Häggström
InSEA Congress, Daegu 2017 Spirit Art Digital, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Symbolic world of mathematics
Thomas Lingefjärd, Djamshid Farahani
Journal of Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Making room for the transformation of literacy instruction in the digital classroom
Sylvana Sofkova Hashemi, Katarina Cederlund
Journal of Early Childhood Literacy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On the constitution of SoTL: its domains and contexts
Shirley Booth, L. C. Woollacott
Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical Environmental Education
Robert Stevenson, Arjen E.J. Wals, Joe Heimlich, Ellen Field
Urban Environmental Education Review , Ithaka, Cornell University Press, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Afterword - Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation
Arjen E.J. Wals
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development, Palgrave, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 852

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?