Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

NORDLAB.SE

NORDLAB-SE är en äldre rapportserie med material som fortfarande är användbart. Den behandlar, i form av ett antal 'workshops', några aspekter av naturvetenskap. Ett genomgående drag är att de tar upp forskningsresultat angående elevers vardagsföreställningar om naturvetenskapliga företeelser. Syftet är att presentera dessa resultat och stimulera till att vidareutveckla skolans naturvetenskapliga undervisning.

Vissa av rapporterna i NORDLAB-SE ingår även i rapportserien Ämnesdidaktik i praktiken.

TEMAN

Ladda ner rapporterna som pdf-filer

I.  NATURVETENSKAPENS KARAKTÄR

Inom detta tema behandlas växelspelet mellan teori och observationer, liksom att välja lämpliga system och att genomföra kontrollerade experiment.

  1. Elevers och naturvetares tänkande - likheter och skillnader (pdf)
  2. System, variabel och kontrollexperiment (pdf)
  3. Grönskande är naturvetenskapliga teorier (pdf)

II. NATURVETENSKAPENS INNEHÅLL

Det är elevernas möjligheter att förstå skolkursernas naturvetenskapliga innehåll som står i fokus för detta tema. Såväl biologi, som fysik och kemi behandlas

  1. Socker och syre till alla celler - en fråga om logistik (pdf)
  2. Livets evolution (pdf)
  3. Formativ utvärdering med fotosyntes som exempel (pdf)
  4. Genetik (pdf)
  5. Jorden som planet i rymden (pdf)
  6. Varför har vi årstider? (pdf)
  7. Månen, planetsystemet och universum (pdf)
  8. Mekanik 1 - Newtons första och andra lag (pdf)
  9. Mekanik 2 - Newtons tredje lag (pdf)
  10. Temperatur och värme (pdf)
  11. Materiens bevarande (pdf)
  12. Materiens byggnad (pdf)
  13. Materiens faser (pdf)
  14. Blandning, lösning och vattnets kretslopp (pdf)
  15. Ämnen (pdf)
  16. Kemiska reaktioner (pdf)

III. NATURVETENSKAPEN I SAMHÄLLET

I detta tema ingår frågor om natur och moral och hur elever uppfattar
vissa miljöproblem ur både natur- och samhällsperspektiv. Vi tar också upp hur förståelse kan fördjupas genom att man sätter in sitt kunnandei olika sammanhang.

  1. Energiflödet genom natur och samhälle (pdf)
  2. Växthuseffekten, tekniken och samhället (pdf)
  3. Natur och moral - integration eller separation? (pdf)
  4. Vad kan man göra med skolkunskaper - om att sätta in i sammanhang (pdf)

 

Mer information

Miranda Rocksén
Telefon: 031-786 6775
miranda.rocksen@gu.se
Personlig presentation

Dawn Sanders
Telefon: 031-786 2177
dawn.sanders@gu.se
Personlig presentation

Kontaktinformation

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus B, Läroverksgatan 15

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2013-08-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?