Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Lärande och undervisning i institutionella miljöer – förskola, skola och högskola – relaterade till specifika innehåll är vårt gemensamma fokus.

Intresseområdets arbete grundar sig på fyra decenniers forskning kring lärande och utvecklingen av den fenomenografiska forskningsansatsen och dess teoretiska utveckling – variationsteorin (se Marton & Booth, 1997; Marton & Tsui, 2004).

I forskningen arbetar vi med frågor kring hur man kan förbättra möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll. Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang och relativt det man vill åstadkomma är det som vi intresserar oss för.

Forskningsansatsen har uppmärksammats mycket inom både akademin och lärarprofessionen, både nationellt och internationellt.

Nedan hittar du en inspelad föreläsning där Ference Marton talar om sin bok Necessary conditions of learning

Ference Marton presenterar sin bok Necessary Conditions Of Learning

Professor Ference Marton presenterar sin bok "Necessary Conditions Of Learning"Sep 24, 2014

Mer information

Åke Ingerman
Telefon: 031-786 2637
E-post
Personlig presentation

Angelika Kullberg
Telefon: 031 786 2067
E-post
Personlig presentation

Joakim Magnusson, sekreterare
E-post
______________________________

Kollegiet

Kunskapsbank för Learning study och Lesson study

Kontaktinformation

Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,
Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus B, Läroverksg 15

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-03-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?