Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utvecklingsprojekt

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession är inblandade i ett flertal aktuella utvecklingsprojekt.

Pågående internt finansierade projekt

Institutionen har under perioden 2017-2018 beslutat att satsa på ett flertal forskningsinriktade utvecklingsprojekt.

  • Alumniröster
    Hur betraktar före detta studenter sin utbildning efter att de har arbetat som lärare några år.
  • Didactics in Teacher Education
    What kind of uniqe knowledge do we have and how is it reflected in Teacher Education?
  • Etik och skönlitteratur
    Vilken etik kan du lära genom skönlitteratur?
  • Examensarbete
  • Examinatorers och handledares förhållningssätt
    Vill undersöka hur examinatorer och handledare förhåller sig till kriterierna för studenters examensarbete på grund- och ämneslärarprogrammet.
  • Forskningsanknuten kurslitteratur i lärarutbildningen
    Vill genomlysa graden av aktuell forskningsanknytning genom att analysera litteraturlistorna i några av de ämnesdidaktiska kurserna på institutionen.
  • Generella examina
    Hur skulle en student kunna studera från lärarutbildning till doktorsexamen på kortare tid än idag med bibehållen hög kvalitet.
  • KOMMA
    Lärares kompetens att leda matematiksamtal.
  • Kursutveckling och diagnostisering, matematik
    Två sammanlänkade utvecklingsprojekt inom det ämnesdidaktiska intresseområdet och studirektorsområdet.
  • Kärnbegrepp, didaktik och pedagogisk profession
  • Learning Study
    Learning Study som metod för att utveckla lärarstuderandes förmåga att undervisa i matematik och naturvetenskap och teknik.
  • Lågstadielärares undervisning i SO
    Erfarna lågstadielärares insikter och strategier avseende undervisning och lärande inom de fyra SO-ämnena.
  • Den digitala kompetensen
    Ett försök att kartlägga vilka digitala kompetenser som en blivande lärare behöver i sitt kommande yrke.
  • Partnerskolor på grundlärarprogrammet
    Några skolor blir partnerskolor inom grundlärarprogrammet perioden vt17-vt19.
  • Poesi och estetiska uttrycksformer
    Syftet är att diskutera och problematisera lärarutbildningens betydelse för lärares kunskaper i estetiska uttrycksformer.
  • Att stärka vetenskaplighet i lärarutbildningen
    Syftet är att se över och stärka vetenskapligheten och progressionen av de generiska färdigheterna i kursplaner och utbildningsplaner på grundlärarprogrammen och masterprogrammet.
  • Kritisk djurpedagogik, What is it like to be a pig?
    Developing critical animal pedagogies through the iAnimal virtual reality tool.
  • Ämnesdidaktisk progression i naturvetenskap och teknik
    Syftet är att utveckla en modell för ämnesdidaktisk progression när det gäller biologi-, fysik-, kemi- och teknikdidaktik i våra kurser i lärarutbildningen.

Pågående externt finansierade projekt

Avrapporterade projekt

 

Kontaktinformation

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus B, Läroverksgatan 15

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-07-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?