Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Seminarier hösten 2017

Hösten 2017 välkomnar Kollegiet för forskning om undervisning och lärande för hållbar utveckling (RESD) till följande seminarier.

12 december, klockan 14-16, sal B3 335
Climate Action in a Globalizing World
Doc. Carl Cassegård, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet

During the seminar I will present a new book, Climate Action in a Globalizing World: Comparative Perspectives on Environmental Movements in the Global North (ed. Carl Cassegård, Linda Soneryd, Håkan Thörn, and Åsa Wettergren, Routledge 2017).

The book addresses the debate on political globalization, governance and social movements through an analysis of the interaction between movement mobilization and global movement strategies. More specifically, it examines the environmental movements in Denmark, Japan, Sweden and US with a particular focus on their interaction with global climate activism and global climate policy institutions in the context of the UNFCCC COP meetings.

Carl Cassegård is Associate Professor at the Dept. of Sociology and Work Science, University of Gothenburg. He is currently researching social movements with a focus on the precarity movement and the environmental movement. He is the author of Youth Movements, Trauma and Alternative Space in Contemporary Japan (2013) and Shock and Naturalization in Contemporary Japanese Literature (2007).


29 november, klockan 14-16, sal B3 335 Pedagogen Hus B

Antropocen, postnatur och bildning
Univ.lektor Björn Billing, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet

Antropocen är ett ord som på kort tid spridits från geovetenskap till humaniora, konst och populärkultur. Det har blivit en hypermetafor för de stora politiska och etiska frågorna i klimatförändringens tidevarv. Begreppet sägs beteckna den slutliga kollapsen för gränsen mellan kultur och natur, mellan mänskligt och icke-mänskligt. Kräver det en ”geologisk vändning” i tänkandet? Vilka narrativ präglar diskursen om antropocen, och varför är begreppet så kontroversiellt? Vilken betydelse kan antropocen ha för frågor kring bildning?

Björn Billing disputerade i idé- och lärdomshistoria med en avhandling om den tyske tänkaren och musikern Theodor W. Adorno och hans idéer om den moderna konsten. De senaste åren har Björn riktat fokus mot miljöhistoriska teman såsom tankar kring landskap, visuella representationer av naturen, antropocen, artutrotning och dinosaurier. I november 2017 utkommer Björns bok om Rousseau och 1700-talets natursyn på Ellerström förlag. 


9 oktober, klockan 14-16, sal B3 314 Pedagogen Hus B
(OBS! Framflyttat, tidigare datum var 25 september)
Language, education, and the non-human natural world: incorporating an awareness of linguistic environmental sustainability within an English teacher degree programme in Sweden.
Univ.adj. Emile Farmer, Institutionen för kultur och kommunikation, Linköpings universitet

The talk will cover the first iteration of the implementation of pro-ecological Critical Discourse Analysis in the English teacher degree programme at Linköping University, as a form of practitioner research. Within fields of the environmental humanities, eco-feminism, and environmental ethics there has been a convergence around the notion that the underlying source of the environmental crisis is humanity’s cultural orientation with the non-human world. This gives educational significance to the role of language, an artifact of culture, which both reflects and influences the cultural fabric from which it developed.

Emile Farmer is lecturer at the Department of Culture and Communication, Linköpings University. Originally coming from an English language teaching background, he now specialises in the teaching of linguistics, language teaching pedagogy, and English grammar to future English teachers at Linköping University. He has a personal and academic interest in environmental and animal ethics in addition to the interplay between culture, language, and the human relationship with the non-human natural world.

Welcome!

 

Kontakta kollegiet

Ordförande
Eva Nyberg
e-post
telefon: 031-786 2310

Helena Pedersen
e-post
telefon: 031-786 2063


Intresseområdet Utbildning för hållbar utveckling

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-12-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?