Scientific Literacy - klassrumsdata

Projektet fokuserar på undervisning i naturvetenskap på grundskolans högstadium och analysen använder Scientific Literacies som analytiskt raster och hur det iscensätts i klassrumsundervisning.

Syftet med projektet är att empiriskt dokumentera och analysera interaktionen i klassrum under ordinarie undervisning med naturvetenskapligt innehåll.

Ett stort videomaterial samt dokument är insamlat i anslutning till undervisningen, och används till att identifiera olika aspekter av Scientific Literacy, som t.ex. lärare-elev och elev-elev interaktion över tid inom några centrala naturvetenskapliga ämnesområden.

Publikationer:

Rocksén, Miranda, Olander, Clas (2016) A Topical Trajectory on Survival: an Analysis of Link-Making in a Sequence of Lessons on Evolution. Research in Science Education, Volym e-pub ahead of print, Sidor 1-22

Rocksén, Miranda (2016) The Temporality of Participation in School Science: Coordination of Teacher Control and the Pace of Students’ Participation. Scandinavian Journal of Educational Research, Volym e-pub ahead of print, Sidor 1-17

Rocksén, Miranda. (2016). The many roles of "explanation" in science education: a case study [on-line first]. Cultural Studies of Science Education. doi: 10.1007/s11422-014-9629-5

Rocksén, Miranda. (2015). Reasoning in a Science Classroom. (Doctoral thesis, Gothenburg studies in educational sciences, 365). Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Olander, Clas. (2013). Why am I learning evolution? Pointers towards enacted scientific literacy. Journal of Biological Education, 47 (3)