Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Scientific Literacy - klassrumsdata

Projektet fokuserar på undervisning i naturvetenskap på grundskolans högstadium och analysen använder Scientific Literacies som analytiskt raster och hur det iscensätts i klassrumsundervisning.

Syftet med projektet är att empiriskt dokumentera och analysera interaktionen i klassrum under ordinarie undervisning med naturvetenskapligt innehåll.

Ett stort videomaterial samt dokument är insamlat i anslutning till undervisningen, och används till att identifiera olika aspekter av Scientific Literacy, som t.ex. lärare-elev och elev-elev interaktion över tid inom några centrala naturvetenskapliga ämnesområden.

Publikationer:

Rocksén, Miranda, Olander, Clas (2016) A Topical Trajectory on Survival: an Analysis of Link-Making in a Sequence of Lessons on Evolution. Research in Science Education, 47(2), 451-472. doi: 10.1007/s11165-015-9509-3

Rocksén, Miranda (2016) The Temporality of Participation in School Science: Coordination of Teacher Control and the Pace of Students’ Participation. Scandinavian Journal of Educational Research, Volym e-pub ahead of print, Sidor 1-17

Rocksén, Miranda. (2016). The many roles of "explanation" in science education: a case study. Cultural Studies of Science Education, 11(4), 837-868 doi: 10.1007/s11422-014-9629-5

Rocksén, Miranda. (2015). Reasoning in a Science Classroom. (Doctoral thesis, Gothenburg studies in educational sciences, 365). Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.

Olander, Clas. (2013). Why am I learning evolution? Pointers towards enacted scientific literacy. Journal of Biological Education, 47 (3)

Konferensbidrag

Rocksén, Miranda. (2016). Att förstå ämnesundervisningens ögonblick och helhet i Osbeck, Ingerman & Claesson (red) Didaktik i klassrumsstudier – Vad är det och vad kan dess bidrag vara? Symposium vid konferensen Forskning pågår 2016-11-02, Göteborg.

Rocksén, Miranda. (2016). Analysing teachers’ physical positions and phases in science classroom activity: a comparison between classrooms 1967 and 2011. Presentation at ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Nov 24th-26th, 2016, Paris, France.

Rocksén, M., Johansen, G & Bjønness, B. (2017). Developing awareness of illustrative examples in science teaching practices: the case of the giraffe-problem. Presentation at NFSUN 2017, Nordic Research Symposium on Science Education 2017, June 6th-9th 2017, Trondheim, Norway.

Rocksén, M. (2017). Finding the ’rhythm’ in a science classroom: teacher’s spatial positions and the interaction during transitions. In Heiko Krabbe (Chair), Methodologies and Methods in video based research of teaching and learning processes. Invited symposia at ESERA 2017, the 12th Conference of the European Science Education Research Association, August 21st-25th 2017, Dublin, Ireland.

 

Mer information och kontakt

Miranda Rocksén
Telefon: 031-786 6775
miranda.rocksen@gu.se
Personlig presentation

Dawn Sanders
Telefon: 031-786 2177
dawn.sanders@gu.se
Personlig presentation


Intresseområdet - se vad vi gör inom utbildning och samverkan också

Kontaktinformation

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen hus B, Läroverksgatan 15

Telefon:
031-786 0000 (vx)

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?