Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Learning Study

 Learning study gruppen på GU

Forskare och lärare som är intresserade av att utveckla undervisningen med hjälp av learning study i skolan

  • Hur kan man på bästa sätt undervisa om något som är svårt?
  • Vad är det i undervisningen som gör skillnad om elever lär sig eller inte?
  • Vad innebär det att kunna det som vi vill att eleverna skall lära sig?

 

Dessa är några frågor som lärare arbetar med i en Learning study.

I en Learning study är det elevernas lärande som står i fokus.

De lärare som deltar i en Learning study arbetar systematiskt med att undersöka och utveckla sin undervisning i syfte att förbättra elevernas lärande. Ett antal Learning studies som har genomförts i Sverige och utomlands visar att ett sådant arbete ger resultat. Elevernas lärande förbättrades i väsentlig grad. Speciellt är det de elever som har störst problem som utvecklas i en Learning study.

Det som eleverna skall lära och hur de förstår detta står i fokus. Att sätta fokus på elevernas lärande innebär i detta fall att det är en viss förmåga, ett visst kunnande eller en viss färdighet som uppmärksammas.

En undervisningssituation planeras gemensamt i ett arbetslag där alla deltagare undervisar i samma ämne, till exempel i matematik, men i olika elevgrupper. Vad eleverna kan om det aktuella området innan undervisningen undersöks. Den kunskap som lärarna får om detta utgör grunden för resonemang om hur undervisningen skall läggas upp. Det är alltså sådant som eleverna har svårighet med som bildar utgångspunkten i en Learning study.

En av lärarna genomför den planerade lektionen med en elevgrupp och lektionen videofilmas.

Efter lektionen tar man reda på om eleverna har lärt sig det man ville och man studerar den inspelade undervisningen för att komma underfund med om möjligheterna att lära sig var de allra bästa och vad man eventuellt behöver ändra på.

Därefter genomförs samma lektion men med de ändringar som gruppen har kommit överens om i en ny elevgrupp. Så fortsätter proceduren tills alla lärare i gruppen har genomfört lektionen.


En Learning study kan sammanfattas i följande fem punkter:

  • Målet är att förbättra elevernas lärande
  • Fokus på de förmågor, det kunnande som eleverna skall utveckla
  • Lagarbete
  • Pedagogisk utveckling direkt i klassrummet
  • Den är teoretiskt grundad. Det innebär att ett specifikt teoretiskt perspektiv på lärande, vissa teoretiska begrepp osv. används som redskap för att skapa möjligheter för eleverna att utveckla de önskade förmågorna

 

SNABBVAL

Kontaktperson

Angelika Kullberg
031-786 2067

Angelika.Kullberg@ped.gu.se

Mona Holmqvist
031-786 2468

Mona.Holmqvist@gu.se


 
 

Aktuellt

Seminarier

Onsdagen den 9 maj kl. 13-14.30, i B3332, kommer lärare från Bäckänsskolan i Borås och talar om en learning study som handlar on elevers lärande av genetik.

Learning study  kurs

Sök till höstens Learning study kurs http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=info.uh.gu.PDG465

 

LänkLearning study hemsida

http://ls.idpp.gu.se hittar du stöd för genomförande av learning study, litteratur, och du kan även rapportera in genomförda studier
 

15 doktorander till forskarskola för lärare om Learning study!

http://hj.se/hlk/forskarutbildning/forskarskola-i-learning-study.html
 

Avhandlingar

Angelika Kullberg (2010) What is taught and what is learned. Professional insights gained and shared by teachers of mathematics

Länk till avhandlingen http://hdl.handle.net/2077/22180

Anna Wernberg (2009) Lärandets objekt. Vad elever förväntas lära sig, vad görs möjligt för dem att lära och vad de faktiskt lär sig under lektionerna

Laila Gustavsson (2008) Att bli bättre lärare. Hur undervisningens behandling blir till samtalsämne lärare emellan.

www.skolporten.com/art.aspx

Aktuella länkar

Professor Ulla Runesson om ett forskningsprojekt där kunskap från learning studies används av andra lärare.

www.youtube.com/watch

Artikel om Learning study se www.skolverket.se

Sidansvarig: Angelika Kullberg|Sidan uppdaterades: 2012-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?