Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Asiatiskt intresse för hur Sverige utvecklar lärarkompetens

Nyhet: 2015-09-07

Hong Kong, Kina och nu Singapore. Intresset för svensk skola från några av världens bästa skolor fortgår. 7-8 september gästas Göteborgs universitet och stadens skolor av en delegation från Singapores utbildningsministerium. En erkänt framgångsrik svensk modell för utveckling av lärarkompetens lockar.

Intresset för forskarkunnandet om Learning Studies vid Göteborgs universitet är stort. På bilden delegationen från Singapore ihop med de svenska värdarna. Längst t v Angelika Kullberg.

Debatten om ifall och i så fall hur den svenska skolan brister i kvalitet pågår oförtrutet i Sverige. Omvärldens syn på svensk skola kan emellanåt gå på tvärs mot detta, även i länder som ligger i topp i de internationella PISA-mätningarna.

Analyserar lektioner

Ett exempel är intresset för hur svensk skola arbetar med så kallade Learning Studies, där flera lärare arbetar tillsammans med att planera, genomföra och analysera en lektion i taget. Syftet är att förbättra elevernas lärande om något specifikt, genom att lärarna får förståelse om aspekter som kan vara viktiga för elevers kunskapsutveckling
I Sverige har Learning Studies under de senaste åren fått allt större spridning, inte minst inom ramen för regeringens matematiksatsning, där skolorna antingen har satsat just på Learning Studies eller på IKT, informations- och kommunikationsteknik. Forskning kring Learning Studies har framgångsrikt pågått under många år vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
Metoden är en vidareutveckling som professor Ference Marton vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession gjort av Lesson Study. Den senare är en utbredd och etablerad lärarfortbildningsmetod bland annat i Japan.

Goda resultat

- Lärarna får arbeta med kärnan i deras profession, de får möjlighet att tillsammans skapa bättre möjligheter för eleverna att lära. Genom att använda en teori om lärande får lärarna ett verktyg för att göra detta. Intresset för att delta i Learning Studies är mycket stort bland Sveriges lärare. Anmärkningsvärt goda resultat har uppnåtts, säger Angelika Kullberg, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
– Det är intressant att man kommer hit just från de länder som är bäst på PISA och andra liknande internationella jämförelser, som Kina och Hong Kong, för att ta del av utvecklingslinjer i den svenska skolan och lära om och från oss, säger Angelika Kullberg.

För mer information, kontakta Angelika Kullberg, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, angelika.kullberg@ped.gu.se tel: 0709-942758

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Nyheter IDPP

  • Mission: Rädda världen!

    [2017-11-16] - Det är människor med högst utbildning som står för mest miljöförstöring, påpekar Arjen Wals, gästprofessor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession i ett reportage i senaste GU Journalen.

  • Undersöker hur lärare använder sociala medier

    [2017-11-15] Hallå Annika Lantz-Andersson och Mona Lundin, båda vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som för Skolverkets räkning gjort en populärvetenskaplig forskningsbevakning om sociala medier som en arena för lärares fortbildning.

  • Hög kvalitet på grundlärarutbildningen i Göteborg

    [2017-11-13] Göteborgs universitet får betyget hög kvalitet för Grundlärarprogrammets inriktning årskurs 4-6 i Universitetskanslerämbetets, UKÄs, pilotutvärdering av åtta lärarutbildningar i Sverige. Därmed är den aktuella inriktningen färdigutvärderad och utvärderas inte igen i den ordinarie utbildningsutvärderingen i mars 2018.

  • 34 miljoner från Vetenskapsrådet till utbildningsvetenskap

    [2017-11-01] Två forskarskolor och två forskningsprojekt vid Göteborgs universitet har tilldelats drygt 34 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap.

  • Nordisk konferens på temat grammatik, kritik och didaktik

    [2017-10-12] Hallå där Anna Maria Hipkiss, universitetslektor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av de ansvariga när Trettonde nordiska konferensen om systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik genomförs på Pedagogen 12-13 oktober.

  • En timme på Pedagogen startar

    [2017-09-27] Faderskap i omvandling, betydelsen av PISA-undersökningarna, de ensamkommande barnens skolgång i Sverige samt en vuxenutbildning i förändring. Det är i korthet vad En timme på Pedagogen bjuder på under höstens lunchföreläsningar som är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet och Folkuniversitetet.

  • Skillnader i genomslag för tidiga betyg och tidiga nationella prov

    [2017-09-18] Svenska lärares arbete har under de senaste decennierna alltmer kommit att präglas av bedömningar och tester av elever. Betyg i lägre årskurser och fler nationella prov har införts. Men en studie vid Göteborgs universitet visar hur delar av undervisningens och skolans syften och mål därmed riskerar att gå förlorade.

  • Ny bok ger stöd för multimodal undervisning utanför bildämnet

    [2017-08-30] Hallå där Margaretha Häggström, adjunkt och doktorand vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession och en av redaktörerna för den nyutkomna boken "Visuell kunskap för multimodalt lärande" som fokuserar hur uttrycksformer som bild, text, ljud och musik i kombination kan fungera som verktyg i många av skolans ämnen.

  • Ali Yildirim ny professor i pedagogiskt arbete

    [2017-08-16] Ali Yildirim är ny professor i pedagogiskt arbete vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Han kommer närmast från Middle East Technical University i Ankara där han arbetat som lärare och forskare de senaste 24 åren och som professor sedan 2003.

  • Nationell konferens med fokus på skolvardagen

    [2017-08-11] Göteborgs universitet står 14-15 augusti som värd när den tredje nationella konferensen i pedagogiskt arbete hålls vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Fler nyheter

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-01-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?