Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Ska man läsa texten?"

Seminarium


Intresseområdet svenskdidaktik bjuder in till seminarium.
"/>

"Ska man läsa texten?" Multimodala val i digitalt meningsskapande: implikationer för språkutvecklande arbete i yngre åldrar.

Intresseområdet svenskdidaktik bjuder in till seminarium.

Föredraget presenterar ett klassöverskridande arbete i yngre åldrar (åk 2 och 3), där elever på tre skolor samarbetade om att skapa, tolka och ge respons på digitala instruktionstexter. Studien och den praktiknära ansatsen syftar till att problematisera digital mediering och multimodal textproduktion i relation till undervisning och elevernas meningsskapande som tecken på lärande.

Resultaten visar att eleverna skapar texter där de gärna kombinerar olika uttrycksformer och stimuleras särskilt av visuella representationer (film, bilder). Uppgiften engagerar de i en bred repertoar av literacypraktiker (skriva, tala, se, filma, dramatisera, designa, lyssna, läsa) som synliggör deras textkompetenser och väcker frågor kring undervisning och multimodal literacy.

Föreläsare: Sylvana Sofkova Hashemi, Inst. för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet

Datum: 2017-09-25

Tid: 15:00 - 16:30

Kategorier: Pedagogik och didaktik

Arrangör: Intresseområde svenskdidaktik

Plats: Campus Rosenlund (pedagogen), hus B, Läroverksgatan 15 B4 437

Evenemangslänk: Läs mer om "Ska man läsa texten?"

Kontaktperson: Catarina Schmidt

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2010-06-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?